Joe Pine over safety theatre, vaccin en contactloos: 'Dit is niet het einde van de experience economy'

21-04-2020 - EVENEMENTEN CORONA - De Experience Economy, het boek en het gedachtegoed van Joe Pine en James Gilmore, is dé bijbel voor eventprofessionals. De voorspellende kracht van het boek is bijna 1 op 1 waarheid gebleken: we zijn getransformeerd naar een economie waar (merk)beleving centraal staat. Maar juist die experience worden nu het hardst geraakt. 'Dit is absoluut niet het einde van de experience economy.'

EventBranche.nl onderhoudt al jaren een innige LinkedIn-band met 'de Johan Cruijff van expeirence marketing en live communicatie'. Pine nam dan ook de tijd om zijn licht te laten schijnen op de huidige Corona-crisis en de event-lockdown. Hij liet ons eerst maar eens even heel duidelijk weten hoe de vlag erbij hangt: 'Wij zullen niet vol back in business zijn voordat er een vaccin is. Voor voor onze branche van experiences is dat de harde waarheid. Zelfs groepsimuniteit zal niet afdoende zijn, omdat het gevaar te groot blijft voor mensen met onderliggende kwalen.' En over evenementenlocaties: 'Safety theatre', is volgens Pine het woord tot we een vaccin hebben. 'Aantonen dat locaties virus-vrij zijn. Daarbij horen ook wachtrij-loze concepten, een enorme reductie van de capacity. Voor Disney is het bijvoorbeeld denkbaar om in een attractie iedere keer een karretje vrij te laten, in ieder karretje alleen 'huisgenoten' en na elke rit een grondige schoonmaak. Over het oplossen van de werkloosheid gesproken', concludeert Pine. 'Voor hotels en andere locaties moet een plan komen voor automatische deuren, toiletten, zeep, kranen, etc. alles zonder 'aan te raken'. Domme objecten moeten slimme producten worden.'
 

Mensen zullen altijd hunkeren naar sociale ervaringen


'Mensen zijn sociale wezens en zullen altijd hunkeren naar sociale ervaringen met en rond medemensen. Ervaringen kopen, zo blijkt diverse onderzoeken, maakt ons nog steeds gelukkiger dan dingen kopen.' Volgens Pine gaat dat heel ver: 'Consumenten willen dat goederen en diensten worden gecommercialiseerd - gekocht tegen de laagst mogelijke prijs en met het grootst mogelijke gemak - zodat ze hun zuurverdiende geld en hun zuurverdiende tijd kunnen besteden aan ervaringen die ze waarderen.' Volgens Pine de reden dat in deze crisistijd en quarantaineperiode bedrijven die online experiences aanbieden tot de meest winstgevende bedrijven wereldwijd behoren: 'Mensen geven hun ervaringen op geen enkele manier op; ze verschuiven ze gewoon van openbaar naar familiair, van daarbuiten naar hierbinnen, van fysiek naar digitaal. En ervaren experiencedesigners reageren met allerlei quarantainegestuurde digitale evenementen, waaronder informele concerten, virtuele cocktailparty's, uitgezonden toneelstukken, coaching, webinars, content achter de schermen, en zo gaat die lijst eindeloos door.'
 

Van experiences in het openbaar, naar experiences in familieverband


'Een aanzienlijk deel van de verschuiving naar online bestellen, met name afhaalmaaltijden en 'contactloze' bezorging, blijft bestaan. Telegeneeskunde zal eindelijk een normale manier worden om te communiceren met verpleegkundigen en artsen. Onderwijs op afstand wordt veel acceptabeler (en toegankelijker), vooral in het hoger onderwijs. Wachten zonder wachtrijen zal de overhand krijgen in pretparken en andere dergelijke ervaringen vol met wachtrijen', vervolgt Pine, die een aantal tips geeft om uit deze crisis te geraken:

Wees menselijk

Bedrijven moeten 'burgerschap tonen', mens zijn betekent simpelweg op de meest menselijke manier mogelijk handelen - met empathie, voor het welzijn, op een nuttige manier - met klanten, werknemers, gemeenschappen, naties en de wereld.

Refresh locaties

Pine is er van overtuid dat dit het moment is om locaties volledig te refreshen. Daarbij spreekt hij nog niet over complete verandering, maar gewoon met het team zorgen dat alles weer compleet up to date is voor straks.

Werkruimtes verdienen even veel aandacht

Werkgebieden hebben evenveel aandacht nodig als klantgebieden, ervan uitgaande dat je een werknemerservaring wilt die hen de middelen geeft om een ​​geweldige klantervaring te bieden.

In het door Pine gepubliceerde Experience-led Transformation in Today’s Experience Economy in opdracht van Rightpoint.com somt hij ook 5 fundamenten op voor een effectief experience design:

Bron: Rightpoint.com

 

Veel meer van de ziener des eventbranches?

1 Reacties

Burgerschap tonen.... dat is oude wijn in een nieuwe zak. Ik denk dat experiences blijven want we noemden dat al memories of ervaringen. Het punt is niet burgerschap tonen, maar mens in plaats van consument centraal zetten. Geen customer insights departments optuigen, maar human insights. En dan krijg je een ander filter. Het gaat nl niet meer over de economie, maar de samenleving als vertrekpunt. Da's echt anders kijken! Het Xceptional programma van MarketResponse voorziet daar in.
willem brethouwer @ 22-04-2020 12:08 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Tio University of Applied Sciences

    Wil jij ook evenementen organiseren? Word een talent in het organiseren van evenementen met de hbo-opleiding Hotel-...
  2. Omnivents, Avontuurlijk Evenementenbureau, PEOPLE-POWER-PLAY

    Omnivents en Watergoed, een one-stop-shop!
  3. Aaaaha! Bureau voor live communicatie

    Wij weten hoe we jouw collega’s, relaties en vakgenoten in de actiestand krijgen. Dat is de kracht van live...
  4. Kronenburg

    Zoekt u voor uw evenement of event een sprankelende Host of Hostess, een ervaren Teamleider, een elegant Hospitality...
  5. Catalyst Teambuilding Netherlands

    Verbind medewerkers en ontwikkel de vaardigheden van de toekomst. Gamification en serious games maken leren en...

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners