
Sumaira Isaacs
–
COO IMEA van MCI, meeting-, congres- en eventmanagementbureau:
'Benut de enorme potentie in India, Midden Oosten en Afrika door de lokale vertaalslag te maken
‘De ontwikkelingen binnen onze regio zijn positief. Het zijn opkomende economieën. Aan de andere kant heeft ons deel van de wereld ook de armste landen ter wereld. Binnen die paradox wordt enorm veel geïnvesteerd door Europese en met name Chinese multinationals. Daar liggen veel kansen voor de meeting-, congres- en eventindustrie. Binnen onze regio heeft live marketing eigenlijk al van oudsher een belangrijke rol ingenomen. Met name in India zie je nu hele creatieve en talentvolle eventbedrijven ontstaan. Tegelijkertijd ziet de wereld de beelden voorbij komen van enorme producties uit Dubai, Qatar en de laatste tijd ook vooral Saoedi Arabië. Het Afrikaanse continent ligt op het gebied van live communicatie en live marketing weliswaar wat achter, maar ook daar is het een opkomende industrie.’
‘Je merkt overal dat de zakelijke markt zich ontwikkelt en dat daar veelal hele effectieve en goed doordachte eventtrajecten bij worden ingezet. Dat beeld van die over- the- top evenementen komt vooral door lokale overheden die graag willen laten zien wat ze kunnen. Toch is “content” steeds vaker ook hier “king” en wordt er heel kritisch gekeken naar de accountability. Al moet wel gezegd worden: het blijft veelal een last minute markt en het merendeel van de opdrachtgevers wil nog altijd de big bang, met veel bekijks en media-aandacht. Dus bij ons is bijvoorbeeld de ROI op evenementen nog geen echt onderwerp, maar je voelt dat het er aan zit te komen. Samengevat is live marketing absoluut de richting waar de markt zich naar toe begeeft. Veel eventbureaus zoeken dan ook de markt hier, maar vergeten vaak een heel belangrijk aspect: je moet het concept of jouw effectieve traject echt vertalen naar de lokale markt. Voorbeeld: organiseer in India nooit een evenement zonder dat daar iets van Bollywood in terugkomt…Aan de andere kant zijn wij met MCI veel bezig met ons innovatieve karakter. Niet om de innovatie als losstaand onderdeel, maar juist om die innovaties te vertalen naar de lokale markt. Van globaal naar lokaal en van lokaal naar globaal, dat is onze kracht in deze regio.’