IDEA 20 jaar Pieter Claassen XSAGA: de aandachtseconomie en de roep om echt contact
De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. “Online beleven maakt de behoefte aan echt live contact groter."
Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar en dat vieren wij mee door diverse leden/bureaus aan het woord te laten. Met Pieter Claassen van XSAGA spraken we over zijn visie op de toekomst, de ontwikkeling van ons vak én de USP's van IDEA, wat merk je daar als bureau van, maar vooral wat heeft een opdrachtgever daar aan:
Wat is jullie visie op de korte termijn toekomst van live communicatie / experience marketing?
"We leven meer en meer in een aandachtseconomie waar het maken van ‘echt’ contact steeds schaarser wordt. Live communicatie / experience marketing is een prachtig middel om naast alle vormen van communicatie (vaak indirect) dit echte contact te maken."
Welke sociaal maatschappelijke ontwikkeling zal de grootste impact hebben op live communicatie en hoe zal zich dat uiten?
"Ik denk dat we te maken krijgen met een sterk toenemende groep die meer en meer hun wereld online gaan beleven. Maar daar staat tegenover dat de behoefte om juist naast die digitale wereld af en toe in de ‘echte’ wereld iets ‘echts’ te beleven altijd zal blijven bestaan en steeds waardevoller zal worden."
Foto: Floris Heuer / XSAGA
Aan de hand van de USP's van IDEA kijken we samen naar de kracht van het lidmaatschap door 4 van de 8 USP's onder de loep te nemen en te vertalen naar de praktijk:
1.Sluit je aan bij de Nederlandse eventtop
Wat is de meerwaarde voor jullie bureau om bij het selecte IDEA-gezelschap te horen? Wat merken opdrachtgevers daarvan?
Door aangesloten te zijn bij de IDEA zijn er mijns inziens 3 onderdelen die van meerwaarde zijn;
- Met stip op 1 de strijd die de IDEA namens onze branche gevoerd heeft tijdens Corona. Daarmee is zorg gedragen om de leden te vertegenwoordigen tot op het hoogste Haagse niveau. Dat heeft laten zien dat bij bureau overstijgende problemen de branchevereniging opstaat voor haar leden.
- De juridische documenten waaronder de algemene voorwaarden die door alle IDEA bureaus gehandhaafd worden. Daarmee is het een sterk juridisch middel om richting opdrachtgevers namens de branche te kunnen spreken.
- Bijeenkomsten met de leden om kennis uit te wisselen en verhalen te delen.
4.Krijg voorrang op toptalent
Het is één van de uitdagingen in onze markt, maar hoe kom jij als bureau aan nieuwe topcollega's/talenten?
"Doordat IDEA veel energie inzet op het signaleren, enthousiasmeren en activeren van jong talent worden jonge mensen al vroeg in hun carrière geconfronteerd met onze branche. En omdat elk bureau zijn eigen DNA zoekt in de nieuwe medewerkers is het waardevol om veel talent en jonge mensen die toe gaan treden tot de arbeidsmarkt in de IDEA vijver te ‘gooien’. Als we dat maar vaak genoeg doen springen de talenten vanuit die vijver naar het bureau dat bij ze past. En dat lukt alleen maar door er veel tijd en aandacht aan te spenderen."
5.Maak deel uit van een proactieve lobby-aanpak
Wat levert de lobby-rol van IDEA jou als lid op?
Dat hebben we rondom de gehele corona pandemie in optima forma kunnen zien en ervaren. Mede dankzij de lobby van de IDEA (en andere event gerelateerde branche verenigingen) is al in een heel vroeg stadium Fieldab ontstaan. Het zichtbare én onzichtbare werk wat daar door alle partijen is verricht heeft er niet alleen voor gezorgd dat we op een gegeven moment ook zichtbaar waren, maar ook dat de steunpakketten, sector breed, door de overheid zijn uitgerold.
6.Krijg de juiste informatie over wet- en regelgeving en verzekeringen
Welke wet/regel/verzekering heeft momenteel de grootste invloed op jouw werk? Welke kennis heb je daarover bij de IDEA Helpdesk opgedaan?
De vergunningstrajecten rondom evenementen in de openbare ruimte worden met het jaar strenger en tijdrovender. Denk aan veilgheidsplannen, duurzaamheidsplannen enzovoorts. Dat vraagt niet alleen meer tijd, maar ook expertise van derden.