7 november 2016

Hotels: uitmuntende hospitality, gebrek aan event expertise? Zeker niet!

Door Maartje Springer

Rubrieken

EVENEMENTENLOCATIE HOTEL - Eventprofessionals kijken nog wel eens kritisch naar hotels als evenementenlocatie. De kritiek is dan vaak: gastvrijheid en hospitality TOP, maar daar waar het gaat om het organiseren van evenementen is er een gebrek aan expertise, creativiteit en flexibiliteit. Hoe zouden hotels die kritiek weerleggen?



Ralf Vaessen, Director of Sales & Marketing Renaissance Amsterdam Hotel & Amsterdam Marriott Hotel: 'Niet! Die kritiek is denk ik vaak terecht. Als hoteliers zijn wij inderdaad gespecialiseerd in het verlenen van service en gastvrijheid. Met de opkomst van unieke ‘stand alone’ locaties als creatieve en originele alternatieven zijn hotels zich meer gaan richten op de traditionele vergadermarkt. Hierdoor is wellicht de indruk ontstaan dat de expertise in het organiseren van unieke evenementen in hotels minder is geworden. Met de Koepelkerk van het Renaissance hotel zijn we deze trend aan het keren. Wij werken juist graag samen met kritische eventprofessionals die goed weten wat ze willen en hun opdrachtgevers een unieke ervaring willen meegeven. Door naar elkaar te luisteren en aan te vullen blijven we up to date met de laatste trends en dat wat gasten écht willen. De Koepelkerk spreekt tot ieders verbeelding en werkt heel inspirerend. Mede door de unieke inrichting levert dat altijd weer iets origineels en creatiefs op.'

'Binnen ons evenemententeam werken verschillende eventplanners die elkaar goed complimenteren qua ervaring en creativiteit. Om zoveel mogelijk met de gast mee te denken en hen te inspireren hebben we MeetingsImagined.com in het leven geroepen, waarbij we eventprofessionals nog meer inspireren met ‘Idea Boards’. Daarnaast is een evenementenlocatie zoals de Koepelkerk juist in combinatie met het hotel erg flexibel. Wij beschikken over meerdere zalen in diverse capaciteiten en samen met de overige hotelfaciliteiten kunnen we aan alle wensen van de klant voldoen. Bij ons kun je alles in 1 keer regelen, van evenement tot kamers, het culinaire, de techniek en zelfs het off-site programma.'

Rebecca Goei van Papendal:
'Het begrip voor deze stelling is er want de core business van vele hotels ligt niet persé bij het organiseren van (de grotere) events, maar ligt met name bij het accommoderen en organiseren van (grote) businessmeetings, congressen of leisure verblijven. Maar een hotel is door haar veelzijdigheid (combinatie kamers / zalen / buitenterrein) uiterst interessant. Dat is ook precies de reden waarom wij ons niet kunnen vinden in bovenstaande stelling. Voor een bedrijf of evenementenbureau zijn wij ontzettend interessant doordat we alles op één terrein kunnen bieden, als het ware een one stop shop. Wij denken creatief mee en kunnen zelfs, met een eigen evenementenbureau, de organisatie uit handen nemen als dat de wens is. Daarnaast hebben we enorm veel kennis in huis door o.a. onze (sport)sprekers op het gebied van innovatie, voeding, presteren en motiveren.'

'Met de opkomst van unieke ‘stand alone’ locaties als creatieve en originele alternatieven zijn hotels zich meer gaan richten op de traditionele vergadermarkt. Hierdoor is wellicht de indruk ontstaan dat de expertise in het organiseren van unieke evenementen in hotels minder is geworden' - Ralf Vaessen, Renaissance Amsterdam Hotel & Amsterdam Marriott Hotel


Grethe Groothuizen van Van der Valk Tiel (Van der Valk Events):
'Mede door gebruik te maken van de soms kritische feedback van eventprofessionals is Van der Valk gestart met een nieuw concept; ValkEvents. ValkEvents biedt de opdrachtgever één aanspreekpunt voor het organiseren van evenementen, waarbij de focus ligt op de zakelijke markt. De expertise binnen deze afdeling is op het gebied van evenementenorganisatie groter dan binnen de hotels.
Met de vernieuwing van vele hotels ontstaan er niet alleen eigentijdse hotels, maar worden er ook prachtige evenementenlocaties gerealiseerd. Een voorbeeld hiervan is SIXX Skybar in Van der Valk Hotel Tiel. De skybar neemt de gehele bovenste etage van de 55 meter hoge hoteltoren in beslag. Het 360 graden panoramaview geeft een fenomenaal uitzicht, waarbij in de inrichting rekening is gehouden met verschillende opstellingen en scenario’s.'

General Manager Berry Gerretsen van Worldhotel Wings Rotterdam The Hague Airport :
'Wij begrijpen als geen ander dat eventprofessionals het uitermate belangrijk vinden dat bij hotels die dienen als eventlocatie niet alleen aan service & hospitality wordt gedacht.
De policy van Wings echter is: Het kan wel! Met ruim 100 enthousiaste medewerkers hebben wij een enorme hoeveelheid expertise in huis, afkomstig uit alle branches die je je kunt bedenken. Zo hebben wij medewerkers in dienst met expertise op catering en audiovisueel gebied. Mede dankzij hun uitgebreide netwerk zijn zij in staat om het juiste advies aan te bieden. Of het nu gaat om een Gala diner met artiesten of een congres met tolken, zij weten als geen ander wat belangrijk is voor een eventprofessional. Zij hebben geleerd om de juiste vertaalslag te maken van wens naar uitvoering. Met als doel een uiterst tevreden opdrachtgever!'

'Zeker bij een nieuw hotel is flexibiliteit van de medewerkers een eerste vereiste. Dat er daarnaast een hoop creatief brein bij ons werkt legt ons keer op keer geen windeieren. Onze medewerkers denken graag mee met de eventprofessional en komen altijd met de meest originele ideeën, zoals het plaatsen van private jets in onze hangar om de ruimte te verkleinen of een vliegtuig trap, waardoor mensen op een ludieke wijze vanuit ons Auditorium met 152 bioscoopstoelen de hangar kunnen betreden. Teveel om op te noemen, maar genoeg om de klant enthousiast te maken & lovende recensies te ontvangen na een wederom geslaagd event!'

'Wij zijn van mening dat er in de hotelindustrie steeds meer eventprofessionals werkzaam zijn. Waardoor de expertise, creativiteit en flexibiliteit zal toenemen'
- Reinier Heruer van Holiday Inn


Reinier Heruer van Holiday Inn Leiden & ECC Leiden:
'De verschillende hotels in Nederland worden steeds vaker gebruik als evenementenlocatie. Voor sommige hotels is dit nog nieuw en moet er dus aan gewerkt worden. De tijd van de zalen in standaard opstellingen is reeds voorbij. Er wordt steeds anders tegen de ruimtes aangekeken. Belangrijk hierbij is dat je meekijkt en meedenkt met de mogelijkheden van de locatie. Wij zijn van mening dat er in de hotelindustrie steeds meer eventprofessionals werkzaam zijn. Waardoor de expertise, creativiteit en flexibiliteit zal toenemen. Bij Holiday Inn Leiden is dit reeds het geval en wordt en veelal meegedacht met de verschillende klanten.'

Suzanne Rood van Novotel Amsterdam City:
'Uitmuntend in hospitality maar minimale skills in de organisatie van evenementen? Wij hebben aan verschillende bedrijven en gasten laten zien dat wij naast trainingen en congressen ook uitstekend geschikt zijn als diner locatie voor 450 personen, een bruiloft met 300 gasten en grote car launches. Hoe wij dat doen? De afgelopen jaren hebben wij een team kunnen samen stellen welke uitblinken op verscheidende vlakken. Waar de een oog voor detail heeft, is de ander heel consequent in de contact momenten. Daaraan toevoegend dan de master in relaties en creatieve brein. Al deze eigenschappen heb je nodig om de events tot van begin tot eind tot een groot succes te laten worden. Deze mix van kwaliteiten heb je nodig om met de klant mee te kunnen denken. Eigenlijk de klant al een stapje voor te zijn….'

Natacha Beukering van Grand Hotel Amrâth Kurhaus The Hague:
‘Bij Grand Hotel Amrath Kurhaus staat hospitality uiteraard hoog in het vandaal. We richten ons op de gast en zijn beleving tijdens het gehele verblijf. Of het nou gaat om een overnachting of een bezoek aan een evenement of ons restaurant.Tijdens een event vertrouwen wij op de professionaliteit en ervaring van de eventplanners en hebben wij met name oog voor de uitstraling, aangezien de locatie ons visitekaartje is. Wij proberen altijd mee te denken om het event tot een succes te maken, maar wij hebben een faciliterende en ondersteunende rol in de voorbereiding van de eventprofessional. Juist deze twee expertises samen maakt menig event een unieke ervaring voor de gast.’

Peter Ingels van NH Conference Centre Koningshof:
'Wij hebben bij NH Conference Centre Koningshof, die evenementen en congressen organiseert tot 7.500 deelnemers, wel degelijk expertise, creativiteit en zeker flexibiliteit in huis. Onze medewerkers bij het boekingskantoor begeleiden het gehele proces vanaf de aanname van de boeking tot de uitvoering ervan. Degene die de boeking aanneemt is namelijk ook de eventmanager van het evenement of congres. Hierdoor kennen ze de klant door en door en ontstaat er een duidelijke communicatie. Niet voor niets komen veel van onze klanten jaarlijks terug met hun congressen. Vooral staan wij bekend om onze flexibiliteit. Onze ervaring zit ook in het feit dat vele van onze medewerkers al jaren in dienst zijn en de klant daardoor goed kennen. De betrokkenheid is dan ook groot. Wij herkennen onze klanten en weten daardoor ons goed in te leven in hun wensen.'

'Bij een nieuwe klant gaan we altijd op onderzoek uit en onderzoeken waar de boeking eerder is gehouden en welke ervaringen ze hebben, maar vooral hebben een goede structuur op zijn plaats waarbij we duidelijke vragen stellen om zo te achterhalen wat de wensen van de klant zijn.'