Hoe een persconferentie live communicatie en eventmarketing wordt?

28-06-2019 - EVENTMARKETING PERSCONFERENTIE - De persconferentie. Een communicatiemoment om nieuws naar een grote groep journalisten en media te verspreiden. In het voortraject uitnodigingen naar de media (doelgroep), tijdens het live moment wordt er gecommuniceerd en in het natraject volgt meestal extra beeldmateriaal, het persbericht, contactgegevens en extra info. Zo 2007....kom die perszaal uit en organiseer events!

Het kan ook echt heel anders, veel impactvoller, veel meer beleving, veel meer event, veel meer live communicatie. De wereld is in raptempo veranderd, ook de media en het journalistieke vak. Gelukkig zijn er nog echte journalisten, maar social media en alle vormen van online media zorgen voor een totaal andere nieuwsstroom. Zonder in de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de kanalen te duiken, is het wel aardig om te zien, dat ouderwetse vormen toch nog altijd standaard zijn. De persconferentie bijvoorbeeld. Een zaaltje, tafel, 3 stoelen, paar microfoons, journalisten in de zaal, 'zijn er nog vragen' en dat was het dan. EventBranche.nl ging op zoek naar persmomenten waar ons vak de boodschap versterkte of op zijn minst de standaard persconferentie ver achter zich liet:

Modeshow meets persconferentie

De modeshow is eigenlijk het aloude voorbeeld van hoe een persmoment eventmarketing-stijl. Weinig woorden, laten zien en laten beleven. Dat de modeshow, als we die even als persmoment mogen beschouwen, zich nog veel verder doorontwikkeld heeft tot heuse eventmarketing, dat weten wij als branche, maar dat is ook het voorbeeld voor ieder bedrijf dat denkt een persconferentie te beleggen in hun perszaal. Een voorbeeld aan het randje van het modeshowspectrum? De surprise catwalk:

Entertainment meets persconferentie

Als Usain Bolt een persconferentie geeft, heb je eigenlijk al heel snel alles wat je wilt: media in de rij om naar binnen te mogen en een garantie voor massale mediawaarde. Maar daar kan een schepje boven op. Tijdens de Olympische Spelen 2016 in Rio gaf Bolt en Puma een lesje entertaining persconferentie. Journalisten laten klappen bij binnenkomst, een relaxte open setting (niet achter een tafel) en dansen met Braziliaanse danseressen. De documentaire over de persconferentie van de BBC werd bijna 5 miljoen keer bekeken op Youtube...

Productintroductie meets persconferentie

Tijdens de introductie van een nieuw product is het al vrij gemeengoed om dat in de vorm van een evenement te doen. Logisch toch? Het product laten zien aan de media, laten voelen, laten gebruiken, is veel krachtiger en heeft meer impact en mediawaarde dan alleen maar een spreker, een foto of een video. Toch zijn er maar weinig bedrijven die dat ook aandurven bij de persconferentie rondom de jaarcijfers, of de aankondiging van de nieuwe CEO of de aandeelhoudersvergadering. Daar is een wereld te winnen, want als dit kan bij een productintroductie voor journalisten en influencers dan kan dat toch ook als persmoment voor ander 'nieuws':

Live communicatie meets persconferentie

Ook een aardige variant: de doelgroep verleggen, de doelstelling verleggen en dus een totaal ander moment kiezen. In de Achterhoek werkten 8 gemeentes en 11 partners samen aan een regionaal Beweeg- en Sportakkoord. Een soort masterplan met 8 thema's dat door een complete regio gedragen wordt. Het akkoord werd gesloten en in plaats van een persconferentie op 1 van de gemeentehuizen, koos de organisatie voor een ritje per bus naar perscentrum Nieuwspoort, bij de Tweede Kamer, in Den Haag. Daar werd het akkoord nogmaals uitgelegd en besproken door Tweede Kamerleden, gedeputeerde van de provincie en de partners. Niet voor journalisten, maar voor alle stakeholders, wethouders en zelfs de minister kwam langs. Tijdens het persmoment wat de ondertekening eigenlijk was, of had kunnen zijn, gingen alle partners aan de slag om op grote borden per thema hun denkrichting en gevoel bij het thema achter te laten om zo het akkoord zsm concreet te kunnen maken in de praktijk. Geen pers, wel bereik.


(foto: Roel Kleinpenning)

Vlog meets persconferentie

Misschien wel de meest impactvolle persconferentie ooit in Nederland had een korte en krachtige aankondiging, had geen script, geen perszaal, geen media, maar bereikte wel 5 miljoen views. 'Wij begrijpen dat jullie dit nieuws niet zien aankomen. Helaas zijn dit berichten waar je geen grapjes over maakt. We hebben een ontzettend leuke tijd gehad samen en zijn daar heel dankbaar voor. We hopen op jullie begrip', aldus Enzo Knol. De aankondiging in 2017 dat Enzo en zijn vriendin uit elkaar gingen, werd bekeken door 5 miljoen mensen...beste eventmarketeers, live communicatieprofessionals, PR mensen en voorlichters...5 miljoen.....

Doelgroep meets persconferentie

Uiteindelijk heeft ieder persmoment maar 1 doel: de boodschap via de media naar zo veel mogelijk mensen (de doelgroep) verspreiden. Maar wat nou als het persmoment de doelgroep al op zoekt? Dat je gewoon tussen de kinderen staat als je de campagne rondom fietshelmen wilt aftrappen?

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners