31 mei 2017

Hoe beurzen overleven? Koppel diverse titels aan elkaar!

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

BEURZEN - Dat eventmarketing en live communicatie tot de oudste takken van communicatie behoren, is niet verwonderlijk: je hebt er eigenlijk alleen maar 2 personen voor nodig...Binnen die eeuwenoude tak van communicatie is de beurs als medium ook al eeuwen een vertrouwd middel. Maar hoe overleeft deze dinosaurus onder de communicatiemiddelen?

Credit: ©Fotoboom.nl

EventBranche's Askin Ozay sprak met zijn contact Stefan Maas van de Fiets en Wandelbeurs. Ozay stelde Maas tijdens de EventBranche Borrel op de proef en kreeg een helder toekomstbeeld. Zijn beurzen nog wel houdbaar in de toekomst?

Stefan Maas: 'Wij zien onder andere toekomst in samenwerking met evenementen die elkaar aanvullen op het brede terrein van fietsen, wandelen en outdoor. Elk event behoudt zijn eigen identiteit en voert een eigen marketingcampagne. Voordeel voor de bezoekers is natuurlijk dat die meer events kunnen bezoeken voor de prijs van 1 ticket. En de exposanten profiteren er ook weer van: zij komen in contact met nieuwe doelgroepen op het brede terrein van outdoor.'

Wat staat er voor 2018 allemaal in de planning als voorbeeld van bovenstaande?
'2-3-4 maart 2018 staat heel Jaarbeurs Utrecht in het teken van fietsen en wandelen. De Fiets en Wandelbeurs (recreatieve fietser en wandelaar) vindt dan plaats samen met E-bike Xperience (potentiële kopers e-bike) en Bike Motion Benelux (sportieve fietser). Met een ticket voor een van deze events, kun je de andere gratis bezoeken. In totaal verwachten we ca. 50.000 bezoekers. 10 en 11 februari 2018 vindt de tweede editie van Hicle Outdoor plaats in Flanders Expo in Gent. Hicle Outdoor omvat Fiets en Wandelbeurs, e-bike Challenge en Mount Expo, het event van de Vlaamse Klim- en Bergsportfederatie. We verwachten in totaal ca. 17.000 bezoekers.'


Dat de koppeling van titels eerder al werkte, bleek in 2016:

Geslaagde combinatie van drie beurzen
Voor haar zesde editie - de eerste in Flanders Expo - kreeg de Fiets en Wandelbeurs het gezelschap van twee andere evenementen: e-bike Challenge en Mount Expo. Die combinatie van wandel-, fiets- en klimverhalen sprak het publiek duidelijk aan. Zo'n 15.500 bezoekers bezochten de beurs om inspiratie op te doen voor een actieve vakantie of om een (elektrische) fiets te testen.
Fiets en Wandelbeurs
Meer dan 300 exposanten uit de toeristische sector, de reissector, de fiets- en de outdoorwereld presenteerden hun aanbod aan routes, vakanties, wandelschoenen en trekkingfietsen. Daarnaast deelden tientallen doorwinterde wandelaars, fietsers en klimmers hun verhalen en tips met het zeer geïnteresseerde publiek. Wandelroute van het Jaar werd het Groot-Frieslandpad, Fietsroute van het Jaar La Vélo Francette. "Kortom, de Fiets en Wandelbeurs maakte haar bestaansreden ook deze keer waar: mensen inspireren en 'op weg' zetten naar een actieve vakantie", aldus Theo Jorna, organisator van de beurs.
e-bike Challenge
Helemaal nieuw was e-bike Challenge. De elektrisch aangedreven fiets boomt en dat was in Flanders Expo duidelijk merkbaar. Fietsfabrikanten presenteerden tientallen nieuwe modellen e-bikes, e-mountainbikes en speed pedelecs, waarmee het publiek uitgebreid testrondjes kon draaien op het fietsparcours. Alleszins een geslaagd evenement.
Mount Expo
Ook nieuw was de combinatie met Mount Expo, de bergsportbeurs van de Klim en Bergsportfederatie. Gespecialiseerde info over bergwandelen en bergbeklimmen gecombineerd met spannende verhalen van klimmers en alpinisten brachten het publiek in hogere sferen. "Een geslaagde kruisbestuiving", concludeert Isabeau Vogeleer, coördinator van Mount Expo.