12 april 2011

Helft van Nederlandse bedrijven doet niet aan bedrijfsuitjes

Door Dennis Pentinga

Rubrieken

Gezellig paardenfluisteren of een workshop sigarendraaien met collega's is niet voor iedereen weggelegd, zo blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder meer dan 1000 respondenten.

Maar liefst 47 procent van de Nederlandse werknemers gaat nooit op bedrijfsuitje. Gek genoeg heeft 42 procent van de werknemers, die van hun werkgever wél een bedrijfsuitje aangeboden krijgen, al van tevoren klachten. 'Werknemers die van tevoren over hun uitje klagen, lijken er al bij voorbaat geen zin in te hebben', vertelt Mark Borgman, Brand Marketeer bij NationaleVacaturebank.nl. 'Achteraf klaagt nog maar 12 procent, dus in de meeste gevallen blijkt het helemaal niet zo erg te zijn. Het merendeel heeft dan gewoon een gezellige dag gehad.'

Borrel doet wonderen
Een personeelsuitje is pas geslaagd met een borrel na afloop, zo blijkt ook uit het onderzoek. Voor een kwart van de werknemers maakt het zelfs niet uit welke activiteit daaraan vooraf gaat. Toch doet 27 procent liever een sportieve activiteit met zijn of haar collega's. 'Door iets actiefs met elkaar te ondernemen, ben je helemaal weg uit de werksfeer en leer je je collega's weer op een hele andere manier kennen.'

EventBranche.nl vraagt zich af: doet uw bedrijf nog aan bedrijfsuitjes? En waar gaat de voorkeur naar uit? En zien organisatoren van bedrijfsuitjes een bepaalde trend?