Hans+Steenbergen%3A+%27Niet+opleggen+maar+verleiden%27
Nieuws

Hans Steenbergen: 'Niet opleggen maar verleiden'

Het moet allemaal groener en duurzamer. Dat geldt zeker ook voor food op evenementen. Foodvisionair Hans Steenbergen liet maandag hierover zijn licht schijnen tijdens The Next Event voor opdrachtgevers en later op de dag tijdens EventBranche Live, het netwerk-event voor branchegenoten. Dé oplossing is er nog niet, maar doe iets. Stapje voor stapje kunnen we samen al heel veel bereiken. Dat is kort samengevat de boodschap.

Hans van Steenbergen heeft de wereld overgereisd op zoek naar foodtrends. In de voor velen verrassende evenementenlocatie Mauritskazerne in Ede, in het hart van Food Valley, deelde hij zijn kennis en ervaring met de aanwezigen. Al die inspiratie bevatte diverse aanknopingspunten om het in de praktijk beter te doen en gelet op de interactie en discussie tijdens zijn ochtend sessie met enkele tientallen opdrachtgevers, landde de boodschap.

Trend: van dierlijk naar plantaardig
Misschien wel de grootste trend is de transitie van dierlijke proteinen naar plantaardige proteinen. Deze trend staat met stip op 1 in de top 10 die de foodvisionair presenteerde. Onlangs was Steenbergen met smaakprofessor Peter Klosse in New York waar hij in een drie sterren restaurant 14 gangen uitsluitend maar plantaardig at. "En dat was lekker. En ja, het vulde ook. Al na de achtste gang zaten we behoorlijk vol. En toen moesten we er nog zes!".

Trend: customized food
Steenbergen ziet ook dat er steeds meer customized gewerkt gaat worden. Hij ziet een toekomst waarin we met een chip onder de huid berichtjes krijgen dat onze bloeddruk wat aan de hoge kant is of dat het tijd is om je Vitamine C aan te vullen.

Trend: het gewone bijzonder maken
Op drie in de Top 10 van Steenbergen staat Premiumazation. "Dit houdt in dat we van hele gewone gerechten iets bijzonders gaan maken. Denk aan bal gehakt met een hele luxe jas of een gepimpte hotdog. De afbeeldingen op het scherm zette de speekselklieren spontaan aan het werk.

Veel aandacht in de Top 10 ook voor vers, circulair en voedsel als medicijn. Transparantie is ook bij food belangrijker dan ooit. We willen precies weten waar ons eten vandaan komt en wat ermee is gebeurd. Vanuit de aanwezigen werd daarbij wel de vraag gesteld: "Op onze evenementen komen honderden gasten en is het best lastig om het verhaal te vertellen en de transparantie te bieden", aldus Arnold Koning van Rijkswaterstaat. Daarop kwam een aantal concrete handvatten om ook bij eventcatering ook de storytelling en transparantie te waarborgen: 

  • Laat net als in restaurants ook op evenementen de chef(s) het verhaal van het eten vertellen
  • Zorg voor kaartjes bij de gerechten
  • Werk met QR codes om het verhaal digitaal te kunnen vertellen


De inspirerende keynote van de foodinspirator was doorspekt met anekdotes, zoals die over insecten. Hans beschreef een evenement waar gevraagd werd wie er een lolly met insecten wilde proberen. Daarbij gaf een groot deel van het publiek aan dat ze nooit insecten zouden eten. En dat terwijl ze eerder die dag genoten hadden van het koekje bij de koffie. En daarin zaten ... insecten.

 

Hans Steenbergen: "Je moeten gasten niet iets opleggen, maar ze verleiden"

 

Aan zaken opleggen, heeft Steenbergen een broertje dood. "Je moet je gasten verleiden." Dat verleiden kan op tal van manieren. Ook hier gaf hij een aantal praktische tips. Om je gasten verantwoorder te laten eten, kun je de ongezonde producten een beetje verstopt, achteraan te plaatsen. Door flesjes water boven in de koeling te plaatsen achter helder glas, zullen de gasten de frisdrank onderin - nauwelijks zichtbaar door het matglas - laten staan en zo verleid worden een verantwoorde keuze te maken." Na de sessie van Hans Steenbergen zette Sanne Stroosnijder van Wageningen University de zaal nog veel concreter voor een keus: wie niet duurzaam is, is af.

De Foodlov piramide
Tijdens Eventbranche Live, de middagsessie voor mensen uit de eventbranche, behandelde Steenbergen de Piramide van Foodlov, zijn variant op het welbekende model van Maslov. Deze piramide bestaat uit vijf lagen met 'Energie en Voedselveiligheid' als basis, gevolgd door 'Gezondheid' en 'Herkomst en Ethiek'. Op de één na hoogste trede vinden we 'Identiteit en Lifestyle'. "En helemaal bovenaan staat 'Reconnect'. Food verbindt, het brengt ons bij elkaar en met elkaar in contact." Het was een inspirerend en hoopvol besluit van een boeiend betoog.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.