1 februari 2012

Grootste bureau van Europa: 'Hybride events zijn dé toekomst'

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU EVENTMARKETING - VOK DAMS is misschien wel het grootste evenementenbureau van Europa. Het Duitse bureau doet onder meer eigen onderzoek naar hybride events. 'Combineer de klassieke intensiteit van een event met de enorme mogelijkheden van social media.'

Namens VOK DAMS reageert Maximilian Zeibig op enkele vragen:

Jullie spreken als het over hybride events gaat, over de Return on Betrokkenheid...:
'Wij denken dat je tegenwoordig niet alleen de ROI als een Return on Investment moet berekenen, maar het gaat ook om de Return on Betrokkenheid. Hoe meer mensen betrokken raken bij een merk, een product of een communicatieboodschap des te beter zal hun reactie zijn in de vorm van het aankopen of aanbevelen van dat product/merk. Hybride events zijn efficiënter, omdat de hybride events mensen binden. Zelfs meer dan de klassieke events in het verleden.'

Waarom is het hybride event de toekomst volgens jullie?
'Een grotere betrokkenheid leidt automatisch tot veel betere interactie. Het bereik van een evenement wordt ook nog eens vele malen groter. Door de klassieke intensiteit van een evenement te combineren met het enorme aanbod en mogelijkheden van sociale media, worden hybride events volgens ons de trend van de toekomst.'

Wat is de impact van deze conlcusie op de eventbranche?
'We vermoeden dat de evenementenbranche op het punt staat drastisch te veranderen in vergelijking met hoe het werkte voor de laatste 30 jaar. Na de professionalisering van de branche, zal de invloed van het sociale web ons naar het volgende niveau leiden.'

Dat is ook de reden dat jullie zelf onderzoek doen naar hybride events?
'VOK DAMS creëerde de MoSoLo formule voor eventplanning, die in feite bestaat uit mobiele applicaties, Social Media en Location Based Services. Deze drie elementen zijn van groot belang om een modern en succesvol evenement te organiseren. Alleen met deze drie onderdelen kunnen we ons target halen.'

Zijn er nog tips?
'Voor bedrijven, die van plan zijn om hybride elementen te implementeren in hun evenementconcepten, is het essentieel om over voldoende know-how te beschikken of in te huren. Hybride elementen zijn niet alleen een extra element van een eventconcept, maar moeten gebruikt worden als de kern van het idee.'

>> Het onderzoek van VOK DAMS is te downloaden via hun Facebook-pagina. Let wel even op de voorwaarden: Hybrid Events Innovation Trend in Live Marketing