Gouden Giraffe 2013 categorie effectief: Campina en MoodConcepts

16-04-2013 - EVENEMENTENAWARD - In de categorie effectief won Koninklijke Friesland Campina en organisatiepartner Mood Concepts. Tijdens het event werden 250.000 pakken melk uitgedeeld. 'De actie kende een enorm bereik (700.000 consumentencontacten) en een indirect bereik van ruim 4 miljoen Nederlandse huishoudens via de media.'

Mood Concepts voor Koninklijke FrieslandCampina met “Campina Dichtbij”
Locatie 16 verzamellocaties door heel Nederland
Aantal gasten/bezoekers
Ruim 1.200 medewerkers FrieslandCampina, ruim 5.000 deelnemende boeren, 700.000 klantencontacten

Opdrachtgever en projectomschrijving
Koninklijke FrieslandCampina (FMCG) is een multinationale zuivelonderneming waarvan alle aandelen in handen zijn van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina, waarbij 14.391 leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België zijn aangesloten. De belangrijkste regio’s zijn Europa, Azië en Afrika. Ingrediënten worden wereldwijd verkocht. Koninklijke FrieslandCampina speelt een belangrijke rol in de dagelijkse voorziening van voeding aan honderden miljoenen mensen verspreid over de wereld. Koninklijke FrieslandCampina is samen met de leden-boeren van FrieslandCampina expert in melk en breidt de kennis over toepassingen ervan voortdurend uit. Die kennis strekt zich uit van de kwaliteit van het grasland waarop de koeien grazen tot het op de markt brengen van smakelijke kazen, gezonde zuiveldranken en de best mogelijke ingrediënten voor de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie. En alle stappen daartussen.

Opdracht en doelstellingen
1. Het laatste decennium is een trend gaande dat steeds meer koeien niet meer buiten grazen. Het is voor de boeren veel economischer om de koeien binnen te laten staan en het lage inkomen ‘dwingt’ hen hier ook toe. In Denemarken staat bijna geen koe meer buiten. Over 10 jaar zou nog maar 35% van de koeien buiten komen, indien er niet ingegrepen wordt.
2. Volgens de Nederlander hoort de koe in het weiland thuis. Daarnaast denkt de Nederlander dat alle melk van Nederlandse boeren komt met buitengrazende koeien, terwijl er steeds meer goedkopere melk uit het buitenland komt dat ook goedkoper geproduceerd wordt en minder rijk aan voedingswaarde is. De Nederlander staat hierdoor steeds verder af van de voedselketen.
3. Twee jaar geleden is door FrieslandCampina het Weidegang-initiatief genomen met als centrale idee ‘boeren compenseren voor weidegang’. FrieslandCampina is de marktleider in haar branche en heeft vandaar ook de verantwoordelijkheid van de voortrekkersrol. De boer ontvangt twee cent extra per liter als de koe minimaal 120 dagen per jaar (minimaal zes uur per dag) buiten heeft gegraasd. Deze melkstroom, de zogenaamde ‘weidemelk’ wordt apart opgehaald en verwerkt.
4. In maart 2012 werd het Weideconvenant gelanceerd. Om Weidemelk te doen laten slagen moest er wel in de gehele keten (retailers, out of home klanten) twee cent extra per liter melk opgehaald worden, een significante inkoopprijsstijging. Dit is geen sinecure in tijden waar inkoopprijsstijgingen zeer moeilijk door te voeren zijn. Elk pak weidemelk heeft een Weidemelk logo. Dit moet ook aan de consument uitgelegd worden, dat het weidemelk logo staat voor Melk van Dichtbij, waar de koeien buiten grazen. FrieslandCampina wenste een grootschalige live consumentenactie op te zetten met haar boeren en medewerkers om duidelijk te maken waar weidemelk voor staat.

CAMPINA DICHTBIJ – Ruim 1.200 medewerkers en 5.000 boeren van FrieslandCampina gaan samen ‘de boer op’ om de consument op een hele persoonlijke manier uit te leggen waar de melk vandaan komt; namelijk van heel dichtbij, van Nederlandse koeien, van Nederlandse bodem. Bij u thuis om de hoek. Melk van koeien die van het voorjaar tot in het najaar 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen. Tijdens de actie worden 250.000 special edition pakken Campina melk uitgedeeld aan de consument. De deelnemers verzamelen zich in de vroeg ochtend op woensdag 23 mei 2013 op 16 verzamellocaties door heel Nederland (van Groningen tot Stein-Urmond, van Amsterdam tot Varsseveld)

Mood Concepts is van mening dat zij, samen met Koninklijke FrieslandCampina, de Gouden Giraffe Award 2013 verdient omdat….
Campina Dichtbij is een unieke live consumentenactie. Uniek in zijn omvang en uniek in zijn soort. Daarnaast heeft Campina Dichtbij aantoonbaar de beoogde doelstellingen gerealiseerd, die FrieslandCampina hiermee voor ogen had. De actie kent een enorm bereik (700.000 consumentencontacten) en een indirect bereik van ruim 4 miljoen Nederlandse huishoudens via de media. Door de actie is het gelukt om ruim 4 miljoen euro extra inkomsten uit de markt te generen, een bedrag dat ten gunste komt van de boeren. Hierdoor kunnen de koeien in de wei blijven staan en blijft het Nederlandse landschap in zijn originele staat behouden. Het marktaandeel en de merkbekendheid van Campina is aantoonbaar gestegen door de actie.
 

Bron: gouden-giraffe.nl

1 Reacties


Ik wil graag Moodconcepts en Campina feliciteren met dit mooie, bewustmakende en gezonde concept.
Jos Pagen @ 16-04-2013 16:10 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners