
'Events zijn van grote betekenis voor consumenten en zakelijke doelgroepen: voor hun leven, hun herinneringen en voor de verhalen die ze te vertellen hebben. In de marketing spelen betekenisvolle belevenissen, ontmoetingen of events een steeds grotere rol.'
Ronald van Olderen en Dorothé Gerritsen werken als docent Event Management aan de Academy for Leisure van NHTV. Zij zijn de hoofdauteurs en werkten drie jaar aan deze publicatie, waaraan ook bijdragen zijn geleverd door collega-experts van de Academy for Leisure.
Waarom is dit boek geschreven?
‘Omdat de evenementenbranche de laatste jaren een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het evenement als middel werd steeds belangrijker en het begrip eventmarketing deed zijn intrede. Wij zijn onderzoek gaan doen, naar eventmarketing en aanverwante gebieden. Onder onze begeleiding zijn zo’n 30 afstudeerscripties geschreven, steeds over een ander facet van eventmarketing. De kennis die we daarmee hebben opgedaan, hebben we vertaald in dit boek.’
Wat maakt dit boek anders dan andere literatuur over events?
‘Wij constateerden dat de meeste bestaande literatuur ging over het organiseren van evenementen. Er zijn nog weinig boeken verschenen over eventmarketing, het strategisch inzetten van evenementen. In de periode dat wij hieraan werkten, werd de IDEA-leerstoel Eventmarketing &-Communicatie gestart met Ed Peelen als hoogleraar. Hij en Karoline Wiegerink hebben ook onderzoek gedaan op dit terrein, ook samen met NHTV. Ons onderzoek sluit daarop aan en wij hebben daarbinnen eigen ideeën ontwikkeld. ’
Een aanrader voor eventmanagers?
‘Ja, hoewel het boek in eerste instantie geschreven is als studieboek voor HBO-studenten, bevat het waardevolle informatie voor mensen uit het werkveld. Er staan veel nuttige zaken in die ze in overweging kunnen nemen bij het organiseren van evenementen. Niet zozeer wat betreft de organisatie zelf, want dat weten ze wel, maar vooral over hoe je evenementen kunt inzetten en welke tools je kunt gebruiken om het event effectiever en efficiënter in te zetten.’
Is de informatie in dit boek voor hen ook direct toepasbaar?
‘Het is een vrij praktisch boek, met een logische opbouw. We gebruiken het bekende Plan-Do-Check-Act model: maak een plan, stel doelen op, vertaal die doelen in een concept, verwerk het concept in een programma en meet ten slotte of je je doelen hebt bereikt. Ons boek volgt de logische opbouw van dat model en behandelt achtereenvolgens hoe je doelen stelt, hoe je die vertaalt naar concepten en touchpoints en hoe je gerealiseerde doelen meet. Alles uitgewerkt met cases en voorbeelden. En ook voor eventmanagers die bezig zijn met branding, staan er heel veel tools in die ze direct kunnen gebruiken.’