EventTrends2021 Clubhouse App: de social media trend van 2021 is 'social audio'

01-02-2021 - EVENTTRENDS2021 - EventBranche.nl publiceerde eerder al de 10 EventTrends voor 2021. Grote overkoepelende trends en ontwikkelingen die het vak van live communicatie en experience marketing zullen veranderen. Wat meer op detailniveau lijkt de grootste trend op social media gebied voor 2021 wel helder: social audio. In Duitsland zijn ze al massaal over op de Clubhouse Audio App. En jij?

Eind vorig jaar maakte Markteffect in hun Podcast Monitor bekend dat 47 procent van de Nederlanders wel eens een podcast luistert. En de Clubhouse Audio App groeide in een paar maanden tijd van enkele duizenden gebruikers naar vele miljoenen. De app wordt al geschat op een waarde van een miljard euro.

Wat is social audio?
We moeten echt terug naar de draaischijftelefoon om de basis van het succes van social audio bloot te leggen. In die tijd waren er namelijk nummers waar je met een groep tegelijk kon bellen. Dat was een tijd lang enorm populair en het is precies die populariteit die blijkbaar ergens is blijven sudderen. Want de social audio apps biedt eigenlijk hetzelfde: verbonden zijn met 1 of meerdere mensen door middel van audio.

Jeremiah Owyang volgt al jaren technologische ontwikkelingen die het contact met consumenten effectiever maakt. Hij verwacht veel van de social audio apps:

I call this the “Goldilocks” medium for the 2020s: Text is not enough, and video is too much; social audio is just right. It represents the opportunity for social connection and empathy without the downsides of video. Why is this use case taking off? – humans, stuck at home during quarantine; readily available smartphones and apps; cloud-based technology and easy integration platforms like Agora; the desire for human connection beyond text; and fatigue from too many video conference calls.

Ook het Duitse zusterplatform van EventBranche.nl, het volledig op opdrachtgevers gerichtte NEXTLIVEdcp.com schreef al over Clubhouse Audio app

Sinds een paar dagen praten mensen in de digitale economie over niets anders: clubhuis! Het gaat niet om de muziekstijl die generaties heeft gevormd. We hebben het eerder over een app voor sociale media die in het voorjaar van 2020 in de VS werd gelanceerd en momenteel voor veel hype zorgt in Duitsland. Maar waar komt de plotselinge hausse vandaan en zal de golf van enthousiasme blijven stijgen of binnenkort weer afvlakken vanwege de verzadiging van de markt?

Tot slot noemde CNN de opkomst van social audio apps de grote alarmbel voor platforms als Twitter:

(CNN Business) For months, people have been clamoring to get access to Clubhouse, a buzzy invite-only social media app where members join virtual rooms to have live, unscripted discussions. Topics range from the "future of San Francisco," with the city's district attorney participating, and Kanye West to startup pitch events and various off color conversations. Unlike other social networks, the platform is audio-based — not text — making it feel like an interactive podcast (or a conference call).

 

>> Dit zijn de 10 overkoepelende #EventTrends2021

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners