13 mei 2015

'Eventorganisatoren treden steeds vaker buiten hun kaders'

Door Sjoerd Weikamp
EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - De eventbranche is volop in beweging. Overal zien we eventbedrijven hun positie in de markt herbepalen en vervagen de lijnen met andere marketingvormen. Patrick Roubroeks creatief directeur van het awardwinnende bureau Xsaga legt aan de hand van de sportmonologen uit waarom kaders niet meer passen bij de huidige markt.

'Ik weet niet beter’, zegt Patrick Roubroeks, creatief directeur van Xsaga. ‘Wij doen dingen die wij leuk vinden en waarin wij geloven, of dat binnen de kaders past is aan anderen om te beoordelen.’ Maar waarom dan een theatervoorstelling maken in de Kleine Komedie, vragen wij ons af? 'Omdat dat super inspirerend is en omdat het ‘t resultaat is van onze liefde voor het vak waarin wij elke dag weer verhalen vertellen. Verhalen over mensen en merken en het is een logisch gevolg van onze liefde voor de sport.'

'Ook voor de sporters op het podium gaat een droom in vervulling'

'Wij maakten al eens een drieluik ‘met ‘en ‘voor’ topsporters op weg naar de Olympische Spelen in Londen. En op de dag dat het daar begon stonden wij met “Dromen van Goud” in De La Mar. Dus er ligt wel een geschiedenis , zeg maar. Deze vingeroefeningen smaakten naar meer dus trokken Arthur van den Bogaard en ik vorig jaar de stoute schoenen aan zochten een samenwerking met onze collega’s van SportSpeakers op en zo stonden wij met een kakelvers concept op de Parade: Sportmonologen was een groot succes, kreeg fijne recensies in de landelijke bladen en kwam zelfs een enkele keer op TV en meervoudig op de radio. Mede door de fantastische en bijna belangeloze bijdrage en deelname van vele topsporters als Erben Wennemars, Esther Vergeer, Mark Tuitert en Pieter van den Hoogenband ging het balletje rollen. Ook zij zien een droom in vervulling gaan.'

'Wij spraken toen de ambitie uit : Wij gaan het theater in. Wij willen op tv en wij gaan en boek maken. Dat van dat theater is nu gelukt. Op 2 en 6 mei staan wij in het meest opwindende theater van Nederland “De Kleine Komedie’. Er zijn nog enkele kaarten voor mensen die willen komen kijken. Er worden ook opnames gemaakt voor TV. Wie het format gaat uitzenden is op dit moment nog geheim. En in de zaal zit een uitgever voor een boek. De fotograaf die voor de visuele bijdrage in het boek moet gaan zorgen is reeds geboekt, dus dat boek zal er op termijn wel gaan komen. Zeker als het programma op tv komt. De ene succes voedt immers het andere….zo gaat het in de sport en in het zakelijke leven.'

Maar vanwaar al die ambitie? 'Daarin verschillen wij wellicht niet van die topsporters in de schijnwerpers. Je moet blijven dromen, dingen doen waarin je gelooft. Soms lijken die ver weg en gaan er een investeringen aan vooraf. Zo ook nu, kijkt Roubroeks met een gefronste blik, want deze ambitie kost veel tijd en geld. Maar, maar ik geloof er heilig in en dat is de basis van geluk en uiteindelijk van elk succes.'

De Sportmonologen op de Parade: