13 juni 2012

'Eventmodellen zijn niet dom'

Door Sjoerd Weikamp
HOSTESS SERVICE EN PROMOTIE - Nederlandse modellen worden steeds slimmer. Dat blijkt uit het periodieke onderzoek van activatiebureau VIP Models. Het bureau vroeg 150 van haar modellen naar het opleidingsniveau. Maarliefst 83% van de dames en heren blijkt HBO of universitair geschoold te zijn.

Van de overige 17% heeft minstens 10% een mbo diploma afgerond. Dit is nog iets hoger dan 3 jaar geleden toen VIP Models hetzelfde onderzoek deed. Toen volgde nog 75% van de modellen een hogere opleiding.

Merkambassadeurs
Volgens Commercieel Manager Bernard Klaassen is met name de strenge selectie van modellen debet aan deze uitslag. 'Als activatiebureau zetten wij onze dames en heren veelal in als merkambassadeurs tijdens promotie campagnes en op evenementen en beurzen. Het is dan essentieel dat de modellen zichzelf en het merk kunnen presenteren en dat zij professioneel kunnen communiceren met de opdrachtgever. Alleen een mooi plaatje is echt niet voldoende.'

Naast het opleidingsniveau bekeek VIP Models ook andere eigenschappen van de modellen. Zo blijkt 89% te beschikken over een rijbewijs en 61% over een eigen auto. De gemiddelde leeftijd bij VIP Models is met ruim 23 jaar hoger dan gemiddeld in de markt. Ruim de helft van het modellenbestand is fulltime werkzaam als model.