
De eventmanagers in het NIDAP/IDEA-onderzoek* kwamen tot de volgende verdeling:
Zakelijke evenementen:
- 39% nam in 2010 een bureau in de arm voor de organisatie van 1 of meer events
- In 37% van de gevallen was de reden: gemak en tijdsbesparing
- In 34% werd het bureau ingezet vanwege de goede ervaring, contacten en kwaliteit
- 29% van de bedrijven besteedde het zakelijke event volledig uit aan een bureau
- 38% van het budget voor zakelijke evenementen werd uitgegeven via deze bureaus
- Topklanten: ICT & Media-branche, in totaal 37% van de bedrijven uit deze branche besteedden maar liefst 89% van het gehele budget voor zakelijke evenementen aan of via een eventbureau.
Personeelsevenementen:
- 38% nam in 2010 een bureau in de arm voor de organisatie van een personeelsevenement
- 46% van de managers gaf aan dit te doen ivm gemak en tijdsbesparing
- 36% besteedde het evenement volledig uit aan een eventbureau
- Topklanten: financiële dienstverlening, ruim 75% (!) werkte in 2010 met een bureau. Gezamenlijk besteedden zij 44% van hun personeelsevenementen uit aan een eventbureau. Zij spendeerden meer dan de helft (53%) van hun personeelsevenementenbudget via een evenementenbureau. Daarin werden ze alleen nog overtroffen door bedrijven in de sector Transport&Bouw: die besteedden maar liefst 61% van hun budget voor personeelsevenementen via een bureau.
Dat in veel gevallen een evenementenbureau ingezet wordt met als reden gemak en tijdsbesparing, roept natuurlijk om een reactie van bureaus.
*IDEA heeft in 2011 voor het eerst specifieke vragen over personeels- en zakelijke evenementen mee laten lopen in het NIDAP Bedrijfsevenementenonderzoek. De vragen over zakelijke evenementen zijn door 210 eventmanagers beantwoord.