1 mei 2012

Event Trends Top 5: Social Media op 1

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENT TRENDS - Ieder jaar verzamelt EventBranche.nl, het toonaangevende vakblad en online nieuwsplatform van de eventbranche, diverse onderzoeken om samen met een eigen onderzoek tot een Top 5 van trends te komen.

In het eigen onderzoek heeft EventBranche.nl wederom vele tientallen eventprofessionals (eventmanagers en organisatoren) gevraagd naar hun trends en ontwikkelingen. Belangrijkste vraag daarbij: welke trend of ontwikkeling heeft de meeste invloed op het organiseren van uw evenementen?

Dat leidde tot een Top 5 waar weliswaar enkele containerbegrippen in staan, maar die wel degelijk aangeven welke trends de meeste invloed hebben op de organisatie van evenementen. Hieronder de Top 5:

Event Trends TOP 5 – 2012:
1. Social Media
2. Effectmeting
3. Duurzaamheid
4. Costsharing
5. Video

1. SOCIAL MEDIA
De onbetwiste nummer 1: social media. Een paar jaar geleden nog, riepen vele ‘trendwatchers’ dat de nieuwe mogelijkheden met social media, de ‘normale events’ wel eens overbodig zouden kunnen maken. Inmiddels weten we wel beter: met social media beschikt u als organisator over een bijna onuitputtelijk bron van nieuwe mogelijkheden om de kracht van uw evenement te versterken.


2. EFFECTMETING
Effectmeting, accountability, return on investment (ROI) het blijft in grote maten toekomstmuziek, maar de huidige economische omstandigheden versterken de behoefte aan deze vormen van effectmeting. Steeds vaker wil de opdrachtgever weten in hoeverre de geïnvesteerde eventeuro effectief een bijdrage levert aan de doelstelling van het evenement. Kortom: wat levert mijn euro op?

3. DUURZAAMHEID
De eventbranche is een beetje tweeslachtig als het om duurzaamheid, MVO en betrokken ondernemen gaat. Er zijn een paar voorbeelden in de branche die echt al heel ver zijn, maar het gros legt de bal bij de opdrachtgever neer: als zij er niet om vragen, waarom zouden wij dan leveren, is een veel gehoorde kreet. Toch heeft duurzaamheid veel effect op het organiseren van evenementen.


4. COSTSHARING

Met duurzaamheid in het achterhoofd en de huidige economische omstandigheden is het niet vreemd dat costsharing ook dit jaar weer in de Top 5 te vinden is. Kort samengevat: costsharing in de eventbranche gaat vooral om het delen van eventonderdelen. Zit bedrijf x op dag één in locatie z en bedrijf y op dag twee, dan kan het erg interessant zijn om met elkaar in contact te komen om zo kosten te besparen.


5. VIDEO
De tijd dat video gebruikt werd voor leuk bewegend beeld van het evenement ligt ver achter ons. Tegenwoordig worden evenementen volledig hybride met live gestreamde video en kunnen relaties van over de hele wereld meekijken. Net als teaserfilms, compilaties en interactieve films zijn goede videos van enorme toegevoegde waarde.