8 februari 2022

Evenementenlocaties: hoe zien ze eruit na COVID-19?

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENLOCATIE CORONA - Tijdens de veranderende maatregelen van de afgelopen twee jaar hebben evenementenlocaties als geen ander laten zien dat stenen ook flexibel kunnen zijn. Steeds weer moesten eventlocaties op zoek naar da wat er wel kon. Van streaming studio en online events, tot 1,5 meter concepten en zelfs drive thru evenementen. Maar hoe ziet de eventlocatie er straks uit?

Nederland heeft een enorm aanbod aan kwalitatieve evenementenlocaties. Mede dankzij die professionele locaties heeft de branche van live communicatie en experience marketing zo'n mooie vlucht genomen voor COVID-19. Maar ook de eventlocaties komen anders uit de corona-ellende. Al blijft de basis gericht op live ontmoeten, toch zullen veel locaties er voor kiezen om ook alle faciliteiten voor online evenementen en hybride events en het organiseren van livestreams aan te bieden. Denk hierbij aan perfect internet, studio-settingen, livestream-mogelijkheden en alle andere faciliteiten die online events vanuit een locatie een zo laag mogelijke drempel geven.

Zeker bij zakelijke evenementen is de overweging om mensen weer bij elkaar te brengen een lastige. Daarom zullen evenementenlocaties expert moeten zijn als het gaat om hygiene, veiligheid en crowd management / crowd control. Opdrachtgevers hebben veel vragen, locaties moeten het antwoord geven en bieden. Hier zitten nieuwe USP's voor evenementenlocaties.

Door corona is de smartphone, de digitale omgeving en mogelijkheden gemeengoed geworden. En dus zullen evenementenlocaties meer dan ooit de innovaties op het gebied van interactie, communicatie en alle soorten app's en tools die de live communicatie versterken, in gaan zetten. Beacons, een eigen bezoekersapp, NFC-technologie, Augmented, Virtual of alle soort artificial intelligence oplossingen, als jouw locatie het voorhanden heeft en jou als opdrachtgever kan uitleggen hoe je simpel en gebruiksvriendelijk met dergelijke hulpmiddelen tot nog meer impact en interactie kan komen, dan kon dat wel eens jouw nieuwe locatie worden. Toch?

Data is toch wel een van 'nieuwe' return on investment indicatoren. Er is zoveel data uit het live of online of hybride evenement te halen. Daarmee is dataverzameling en een helder doel op dat gebied, voor veel opdrachtgevers van live events een nieuwe gewichtige doelstelling. Het is aan locaties om opdrachtgevers hier in voor te lichten en in te faciliteren.

<p></p>
" src=

Kleiner en intiemer, groter in impact. Dat is de samenvatting van de evenementen na COVID-19. Dat betekent niet dat geen grote, massale events gaan organiseren als het weer kan, maar het betekent wel dat we kleine, intieme en op impact ingerichten ruimten moeten aanbieden. Locaties zullen dus nog flexibeler moeten zijn dan ooit te voren.

Geen bedrijf of merk dat er niet mee bezig is of zal gaan: duurzaamheid. In alle verschillende verschijingsvormen, waarbij het live moment natuurlijk hét moment is om als bedrijf live te laten zien hoe je daar mee bezig bent. Als eventlocatie zul je op die vraag goed voorbereid moeten zijn en echt kunnen leveren, want de tijd van greenwashing is na corona echt voorbij.



" src=

Het is lange tijd een soort verboden woord gebeleven: lucntsystemen. Verversing, ventilatie, luchtsystemen alles om aan te tonen dat jouw evenementenaccommodatie over de meest schone lucht beschikt. Waar in de VS en Azie allang op de deur staat welke lucht- en ventilatiesystemen een locatie heeft, zal Nederland snel aan een inhaalslag moeten beginnen. Een echt USP voor nu en straks.