Een uitgesproken mening zo maar op een donderdag in de
FZ-mailbox. Jan van Meerveld directeur van Heliflight & Events vindt dat
evenementen niet gebruikt mogen worden als concurrentiemiddel. Lees zijn
betoog.
"Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in grensverleggende evenementen een
nieuw instrument gevonden om werknemers aan zich te binden. De strijd om de
status van aantrekkelijkste werkgever lijkt hiermee los te barsten.
Ondanks bezuinigingen en saneringen die bedrijven doorvoeren zijn bedrijven
wel bereid om geld te spenderen aan revolutionaire bedrijfsuitjes.
In de huidige, aantrekkende economie heeft in een aantal sectoren het
‘binnenhalen’ van nieuw personeel weer de hoogste prioriteit. Ook om het
bestaande personeel te behouden, wordt niet geschroomd om alles uit de kast te
halen. Vooral de ICT- en de accountancykantoren zijn de concurrentiestrijd
aangegaan om het meest originele en spraakmakende bedrijfsevenement te
organiseren.
Bedrijfsevenementen worden onterecht gebruikt voor onderscheidend
werkgeversschap. Werkgevers moeten bedrijfsevenementen inzetten voor
teambuilding, als plezierevenement, maar ook als beloning voor een uitmuntende
prestatie, als kennismaking of om veranderingstrajecten te bespoedigen. Niet om
je met een evenement te onderscheiden van je concurrentie. Dit is onbegonnen
werk en creëert een verwachtingspatroon dat geen stand
houdt."