27 oktober 2006

"Evenementen niet gebruiken als concurrentiemiddel"

Rubrieken

Een uitgesproken mening zo maar op een donderdag in de FZ-mailbox. Jan van Meerveld directeur van Heliflight & Events vindt dat evenementen niet gebruikt mogen worden als concurrentiemiddel. Lees zijn betoog.
"Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in grensverleggende evenementen een nieuw instrument gevonden om werknemers aan zich te binden. De strijd om de status van aantrekkelijkste werkgever lijkt hiermee los te barsten.
Ondanks bezuinigingen en saneringen die bedrijven doorvoeren zijn bedrijven wel bereid om geld te spenderen aan revolutionaire bedrijfsuitjes.
In de huidige, aantrekkende economie heeft in een aantal sectoren het ‘binnenhalen’ van nieuw personeel weer de hoogste prioriteit. Ook om het bestaande personeel te behouden, wordt niet geschroomd om alles uit de kast te halen. Vooral de ICT- en de accountancykantoren zijn de concurrentiestrijd aangegaan om het meest originele en spraakmakende bedrijfsevenement te organiseren.
Bedrijfsevenementen worden onterecht gebruikt voor onderscheidend werkgeversschap. Werkgevers moeten bedrijfsevenementen inzetten voor teambuilding, als plezierevenement, maar ook als beloning voor een uitmuntende prestatie, als kennismaking of om veranderingstrajecten te bespoedigen. Niet om je met een evenement te onderscheiden van je concurrentie. Dit is onbegonnen werk en creëert een verwachtingspatroon dat geen stand houdt."