Foto: twitter.com/tonybosma
Onze dialoog wordt volgens Tony Bosma steeds digitaler, waardoor we in de toekomst niet meer kunnen liegen. Dit heeft ook gevolgen voor de eventbranche: door de komst van smartphones en andere technologische middelen kunnen de bezoekers van een evenement alles in een paar seconden aan een groot publiek kenbaar maken. 'Je kunt daarom veel beter zorgen voor een goede communicatie over dat event. Of met andere woorden faciliteer dat anderen over je event communiceren en monitor dat', aldus de trendwatcher en futurist.
Van welvaart naar welzijn
Hij denkt dat we de komende jaren van welvaart naar welzijn over zullen gaan. 'Het huidige economische model waarin we alleen maar meer en meer moeten groeien en consumeren is gedoemd. We leven momenteel in een marketingwereld die gebaseerd is op onzekerheid en angst. Die drijfveren leiden tot compensatiedrang, die wordt omgezet in kopen, kopen, kopen....'
Dit kan volgens hem niet oneindig doorgaan. Er is jarenlang geproduceerd op basis van behoeftecreatie door marketing, in plaats van te produceren op basis van behoeften die er al zijn. Hierdoor zullen veel bedrijven failliet gaan. Winkels zullen in toenemende mate een belevenisfunctie gaan krijgen. Maar van de beleveniseconomie maken we volgens Bosma ook weer de overstap naar de betekeniseconomie. 'Daarbij is sprake van een omslag van materieel denken naar immaterieel welzijn, waarbij bedrijven bijvoorbeeld worden afgerekend op hun MVO inbreng, dus op welk resultaat ze hebben op people en planet. We zullen in de toekomst het geluk van mensen niet langer meer afleiden aan het Bruto Nationaal Product.'
Voor de consument is volgens hem het passieve consumeren voorbij en zij kunnen participeren waar ze dat willen. De menselijke behoefte aan contact zal ook nooit verdwijnen. 'Er is weliswaar sprake van een toenemende beeldcultuur, waarbij je zelfs al op afstand kunt zoenen, maar dat zal het live contact nooit kunnen vervangen.'
Selectie trends
Op zijn website heeft Tony Bosma veel belangrijke trens van nu op een rijtje gezet. Een kleine selectie uit deze trends:
1. Verwezenlijking van de vermaakmaatschappij
2. Mobile society
3. Contra digitaal
4. Bloei van de beeldcultuur
5. Prelude tot participatie
6. Hervorming van waarde
7. Manifest van hergroepering
8. Nieuw communicatiegedrag
9. Digitalisering dialoog
Het volledige artikel is te lezen in de TrendGuide, die via de EventBranche-redactie nog altijd te bestellen is.