23 februari 2018

De wijze lessen van #BOE18: Nederlandse eventprof zeer gewild

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

#BOE18 - Al enkele jaren hebben EventBranche.nl en Hans Schriever (Laureamedia) de krachten gebundeld samen met de organisatie van #BOE2018 in Dortmund. Wat ooit begon met een eigen netwerk aan Duitse en internationale contacten, groeide uit tot een grote beurstour over de Best of Events beurs En dit jaar was de tweede geslaagde editie van het Holland Paviljoen. Eens te meer bleek: er liggen kansen voor de Nederlandse eventprof in Duitsland.

#BOE18 legde dit jaar de nadruk en dus ook het thema bij veiligheid en beveiliging, ook in Duitsland een zeer groot onderwerp bij de organisatie van evenementen. Daarnaast was er veel ruimte voor catering. In beide gevallen spraken de Duitse beveiligers en de Duitse cateraars met zeer veel respect over hun Nederlandse collega's. Qua beveiliging veel oplossingen waarbij de beveiliger zelf ook de rol van host aanneemt en waar veel onzichtbare techniek zorgt voor meer optimale beveiliging. Qua catering bleek dat de kwalitatieve cateraars in Duitsland heel slim omgaan met de diverse vraag in de markt. Drie cateringlijnen, van verschillende niveau qua prijs, maar allemaal op top niveau. Dat kan dus best betekenen iets minder vlees, iets meer groente. Alles in 1 kleur. Nieuwe manieren van serveren.

Nieuws: samenwerking voortgezet
De samenwerking tussen EventBranche.nl, Hans Schriever (Laureamedia) en de organisatie van #BOE18 / Westfalenhallen wordt met zekerheid voortgezet. 'We zitten al weer om tafel voor volgend jaar, niet alleen voor een derde Holland Paviljoen, maar we kijken samen nog verder voor een nog intensievere samenwerking', aldus kartrekker Hans Schriever van Laureamedia.

Het was met enige regelmaat prettig druk op het Holland Paviljoen. De dwars doorsnede van het Nederlandse eventaanbod trok heel gericht de Duitse aandacht. 'In de gesprekken merk je dat de Duitser erg openstaat voor de Nederlandse creativiteit en effectiviteit. Waar de Duitse branche zich onderscheid in correctheid en investeren in kwaliteit, lijkt een perfecte match denkbaar. Dit jaar besloot de beursorganisatie dan ook om haar eigen beurstours langs het Holland Paviljoen te laten gaan', kijkt Robin van Leeuwen tevreden terug. 'Het blijft mooi om te zien hoe de Duitse branche van de Nederlandse eventprof 'wil' leren en openstaat voor samenwerking. Wij onderschatten denk ik nog wel eens hoe we internationaal worden aangezien. Dat in combinatie met Duitse Pünktlichkeit und Gründlichkeit...prachtig.' Mede daardoor ontstonden interessante contacten voor de 16 standhouders op het Holland Paviljoen:

  • Energyst Rental Solutions
  • Flexotels
  • Van Overbeek Sanitair
  • Purple Group
  • Bano
  • Historia Events
  • Sugar City Events
  • Wipe Out
  • InPrintMatter
  • van der Maarel Eventstyling
  • Xsaga
  • Swanenberg IJzer Groep
  • HVR Show Equipment
  • EXCEPTIO-NL
  • Worldhotel Wings
  • Sightline Productions


Beurstour
Aan de hand van Hans Schriever, geboren Duitser, maar eveneens Nederlandstalig, togen ook dit jaar weer zo'n 25 geinteresseerde Nederlandse eventprofessionals en opdrachtgevers over de beursvloer in de enige echte Nederlandse beurstour. Dat leverde een mooie lijst aan tips, do's en don'ts op:

- Iets beginnen in Duitsland: start een GmbH op (een Duits bedrijf)

- Zorg voor een Duits telefoonnummer, waarbij het niet noodzakelijk is om ook daadwerkelijk een Duits kantoor te openen/starten

- Spreek Duits, of zorg voor een Duits sprekende collega. 'Over het algemeen vinden wij jullie poging om Duits te spreken ook heel leuk hoor', aldus één van de Duitse locatiehouders

- Afdingen, kortingen, het hoort niet bij de Duitse markt

- Blijf Nederlands, maar pas aan daar waar noodzakelijk: het kost wat energie en tijd om te mogen je en jij-en of om minder formeel met elkaar om te gaan

- Netwerk, netwerk, netwerk

>> Mocht u interesse hebben in de Duitse markt, dan verbinden wij u graag aan Hans Schriever die al vele bedrijven succesvol de Duitse markt op heeft gekregen.