
Denis Doeland legt uit waarom de muziekindustrie een tech-industrie is
Fanbase & beleving: van wereldwijd bereik tot diepere connecties
Elektronische muziek domineert in 9 van de 13 grootste muziekmarkten. In landen als Mexico, Nederland en Australië is het aandeel disproportioneel hoog op streamingplatforms. Fans zijn wereldwijd, digitaal actief en intens betrokken. Begrip van deze fanbase – hun locatie, gedrag en voorkeuren – wordt cruciaal. Fan intelligence helpt artiesten om gerichter te werken aan loyaliteit en relevantie.
Tegelijkertijd verschuift de waardepropositie van volume naar ervaring. In Ibiza groeide de ticketomzet naar 150 miljoen euro, ondanks een daling in kaartverkoop. Beatport zag stijgende populariteit van nichegenres als Afro House en Drum & Bass. Op TikTok werd de hashtag #ElectronicMusic meer dan 13 miljard keer bekeken. Merken en artiesten moeten dan ook denken in ecosystemen: digitale content, fysieke events en merkbeleving versterken elkaar.
Vernieuwing en diversiteit als motor van groei
De industrie maakt ook stappen op het gebied van diversiteit. Vrouwelijke DJ’s nemen een groeiend aandeel in (16% van AlphaTheta-gebruikers). Diversiteit is niet alleen ethisch belangrijk, maar vergroot ook de innovatiekracht van de sector. Tegelijk zien we een heropleving van oude genres. Jungle, Drum & Bass en UK Garage zijn terug, met name via platforms als SoundCloud waar jonge makers oude sounds vernieuwen. Muzikale cycli versnellen, en nostalgie krijgt een digitaal jasje.
De digitale ruggengraat van de muziekindustrie
In 2024 bereikte de waarde van de elektronische muziekindustrie 12,9 miljard dollar. Van hardware en merchandise tot publishing en sponsoring: wie digitaal goed gepositioneerd is, profiteert breed. Wat ooit een subcultuur was, is nu leidend. De elektronische muziekscene is uitgegroeid tot de digitale ruggengraat van de muzieksector. De toekomst ligt bij wie durft te investeren in relaties, technologie en een digitaal fundament.
Op de foto: Denis Doeland