De lessen van Disney: 'Pas als het angst oproept ben je met innovatie bezig'

12-10-2020 - THE EXPERIENCE CONFERENCE IDEA - IDEA maakte indruk met The Experience Conference van 2020. Een totaal ander concept dan anders, het werd een online event, met de bureaus van de leden als hubs. Naast de prachtige setting, in Sugar City, waren het vooral de sprekers die indruk maakten. Duncan Wardle, voormalig head of innovation en creativity bij Disney deelde een aantal gouden inzichten...

Als voormalig 'Head of Innovation & Creativity' bij Disney ontwikkelde Duncan Wardle een toolkit die mensen leert zélf creatief en innovatief te denken. Met zijn ultieme Disney ervaring vertelt hij een leerzaam verhaal over innovatie en creativiteit en deelt Duncan (als spreker mogelijk gemaakt door Denk Producties) inzichten uit deze toolkit, tijdens The Experience Conference.

Wardle: 'Walt Disney kwam met het idee door te stellen: we hebben geen werknemers, maar cast-leden en we hebben geen consumenten maar gast. Die andere benadering zorgde voor een totaal andere kijk op het woord hospitality. Als we onszelf de vraag zouden stellen 'hoe kunnen we meer omzet maken', zouden we de entreeprijs kunnen verhogen...dan gaat iedereen klagen, maar ze blijven echt wel komen en zouden we onze targets vast halen. Maar dat is meer 'iteration' dan 'innovation'. Dus stelde we ons niet de vraag 'hoe kunnen we meer omzet behalen', maar was de hoofdvraag: hoe lossen we de grootste irritatie van onze bezoekers op? Iedereen wist wat de grootste pijnprikkel van onze bezoekers was: in de rij staan.'

'Dus kwamen er vragen uit ons team: 'Wat als we de rijen kunnen minimaliseren? Wat als de rijen bij de incheck van onze hotels er niet meer zouden zijn? Geen rijen meer bij de tourniquets van de hoofdingang of voor de foto met je favoriete Disney personage? Of bij het kopen van merchandaise of catering? Bij al deze vragen geldt: als je al weet hoe je het moet doen, dan is het iteration (herhaling van zetten), maar als het angst oproept, dan ben je bezig met innovatie...Dus als je nu naar Walt Disney World gaat, krijg je vooraf al een magic band. Daarmee check je in en uit in je hotel, het is je entreekaart, je reserveringen met je favoriete Disney-figuren, snelle toegang tot je favoriete attracties...swipen en je bent er....En als je merchandise koopt? Je swipet 1x en de rekening komt op je hotelkamer en 2x en de rekening komt thuis. En via mijn smartphone weet het restaurant wat ik wil hebben en zodra ik binnenkom is mijn eten klaar...'

'Door niet te focussen op meer geld verdienen, maar op pijnprikkels oplossen bij de bezoekers, in de rij staan was pijnprikkel nummer 1, behaalden we recordomzetten',

Ducan Wardle, voormalig Head of Innovation & Creativity' bij Disney.

De wijze les van Disney? 'Als we begonnen waren met hoe gaan we meer geld verdienen? Dan hadden we de ticketprijs 3 procent omhoog gegooid...maar door de vraag om te draaien en een oplossing te vinden voor de grootste pijnprikkel van onze gast, hebben bezoekers nu gemiddeld 2 uur extra tijd (die ze 4 jaar geleden nog in de rij stonden). En wat dat Disney brengt: recordomzetten in F&B en merchandaise en enorme hoeveelheden data waardoor we nu veel weten en onze producten en services op basis daarvan kunnen crowdsourcen!'  

Geinpsireerd geraakt door de denkwijze van Wardle en Disney? Bekijk dan de volledige opname van Wardle's bijdrage aan The Experience Conference van IDEA:

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners