15 oktober 2012

'De communicatiebranche raapt op wat de eventbranche laat liggen'

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE TRENDMAGAZINE - Het glossy EventBranche Trendmagazine vol inspiratie, trends en ontwikkelingen voor opdrachtgevers en natuurlijk ook branchegenoten nadert zijn afronding. Daarin een groot artikel met diverse trendwatchers geschreven door Jan Jacobs. De komende weken online aandacht voor hun kijk op de eventmarkt. Anatol Kuschpeta van The New Life University houdt de eventbranche kritisch een spiegel voor.

Marketing gaat het winnen van prijs, is de overtuiging van Anatol Kuschpeta. 'Bij de aankoop van een product schakelt de mens namelijk niet zijn linkerhersenhelft in (waar de ratio zetelt) maar zijn rechterhersenhelft (waar de emotie resideert). A-merken komen terug van acties en prijsdalingen en investeren in creatieve mensen.'

'De wereld verandert continu, en de belangrijkste verandering is de snelheid van deze veranderingen. De mens zelf is weinig veranderd en heeft nog steeds dezelfde behoeften als honderdduizenden jaren geleden: ademhalen, eten, drinken, onderdak en sociale interactie. Alleen de tools van de wereld waarin we leven, zijn veranderd. Software zorgt ervoor dat we onze wensen sneller en efficiënter kunnen vervullen. Voor de entertainment industrie leidt dat tot steeds meer events en party’s on demand. Zodra je zin hebt in een feestje vul je op het internet je specifieke wensen in en je weet in no time waar je die avond naar toe kunt. Na de periode waarin het individu heeft geleerd zijn wensen uit te spreken, zitten we nu in een periode dat mensen on demand virtueel willen connecten. Mensen zetten de moderne media in voor fysieke ontmoetingen met gelijkgestemden. Dat leidt tot de opkomst van veel tijdelijke en permanente locaties met faciliteiten om te loungen.'

Old school
Anatol: 'Misschien een harde conclusie, maar de eventwereld staat te veel stil. Eventbedrijven denken nog steeds te veel vanuit vertier en vermaak, en beantwoorden te weinig aan de strategische communicatievraagstukken van hun opdrachtgevers. Eventbedrijven tonen te weinig hun economische relevantie aan, waardoor communicatiebedrijven steeds meer hun werk overnemen. De communicatiebranche gaat nog meer oog krijgen voor vergeten doelgroepen, zoals ouderen en vrouwen. Zij rapen op wat de eventbranche laat liggen. Een voorbeeldje van old school denken: op evenementen en festivals is er nog steeds geen oplossing voor de lange wachtrijen voor de damestoiletten. De eventbranche heeft ook te weinig kennis van de moderne technologie, en ontwikkelt zelf kostbare technische tools, terwijl de technische power en de gratis communicatie (social media) al op the shelter ligt.'