De+1%2C5+meter+maatschappij%3A+kun+je+dan+nog+wel+evenementen+organiseren%3F
Nieuws

De 1,5 meter maatschappij: kun je dan nog wel evenementen organiseren?

EVENTBRANCHE CORONA - EventBranche.nl publiceerde deze week het online magazine NEW LIVE, waarin we vooruit kijken naar hoe we uit de Corona-crisis gaan komen. Daarbij wordt eerst gekeken naar de keiharde cijfers in de event-lockdown, teruggekeken naar andere grote gebeurtenissen met impact op onze branche en vervolgens fase 2 en fase 3: waarbij fase 2 events zijn in de 1,5 meter maatschappij...

Het online magazine NEW LIVE schetst een scenario, dat niet rooskleurig is, maar waar wel een soort licht aan het eind van de tunnel is met zelfs een toekomstkans. Maar vooral bij de 1,5 meter evenementen een conceptbeeld ontstaat dat bizar zal zijn, maar waar creativiteit ons er door moet gaan slepen. Of zoals Danny Damman, directeur van de Ziggo Dome, het onlangs verwoordde: 'We zijn een creatieve industrie, dus moeten we alles op alles zetten om een creatieve oplossing te vinden. Alleen: het lijstje argumenten waarom het niet kan, is wel langer dan dat van de mogelijkheden. Hoeveel procent houd je over van de volledige capaciteit van een zaal? Wat doe je met knelpunten, zoals toiletten of smalle doorgangen? Hoe kan het verplichte fouilleren doorgaan? Hoe kun je dringen bij de bar voorkomen? Hoe kun je achter de schermen veilig werken?', liet hij in het AD weten. Het online magazine beschreef Fase 2 als volgt:

 

Fase 2:

De 1,5 meter maatschappij en evenementen

De branche van LIVE contact houdt afstand. Maar hoe?

Hygiëne als nieuwkomer in de top 3 van checklist-punten voor iedere eventprofessional en opdrachtgevers? Concepten waar 1,5 meter afstand de basis is? Dat dan ook nog eens gecombineerd met een maatschappelijk gevoel van voorzichtigheid? Welkom in fase 2 van de Corona-crisis: gedoseerd LIVE met nieuwe eisen en restricties. Hoe gaan we dat doen? Een paar voorbeelden voor evenementen in de 1,5 meter maatschappij.

 

1,5 meter concepten voor diverse soorten events...

Omdat niemand precies wat wat, wanneer en hoe, kunnen we in dit magazine niet veel meer dan een paar voorzetten geven en voorbeelden aanhalen om tot inspiratie en een nieuwe manier van organiseren te komen. Laten we maar eens stap voor stap kijken naar wat we kunnen in een 1,5 meter maatschappij. Zo maar 3 soorten evenementen met oplossingen voor fase 2: evenementen met 1,5 meter afstand, niet ideaal maar het kan.

Congressen en kennis events

Waar het gaat om kennis overdracht als hoofddoel dan zou de eerste reactie kunnen zijn: online. En terecht, maar de afgelopen jaren hebben we juist ook geleerd dat de overdracht van kennis met het prikkelen van alle zintuigen nog veel krachtiger is. Dus laten we wat ideeën bedenken voor kennis events met 1,5 meter afstand als voorwaarde. Van hoe het nu is en hoe we dat kunnen veranderen tot totaal anders...

  • Zelfde concept, zelfde locatie, meer ruimte,slimmere routing

In tijden van crisis wordt er vaak geroepen dat alles anders zal worden, maar misschien, wie weet, valt het wel mee en gaan we alleen een overbruggingsfase in. Een fase waar 1,5 meter afstand in de eventbranche door de huidige markt en het huidige aanbod ingevuld wordt. Dus laten we er even vanuit gaan dat de event-keten zoals we die kennen, evenementen gaat organiseren zoals we die kennen, alleen dan anders ingevuld.  Dan zullen dus onder meer locaties voor een andere invulling moeten zorgen. Vanaf het parkeren moet 1,5 meter gehanteerd worden en dat leidt tot drastische maatregelen. Postillion Hotels gaf al een voorbeeld van hoe dat er uit gaat zien:

  • Hybride event

Waar we als branche ook serieus over na moeten gaan denken in fase 2, de fase met beperkte vrijheden om events te organiseren: minder bezoekers. Waar het congres eerst 1000 bezoekers zou trekken, gaan we nu dor die 1,5 meter afstand naar bijvoorbeeld 200 bezoekers max. Dat betekent zeker niet dat we die andere 800 niet kunnen bedienen. Al vele jaren is onze branche in staat om tot prima hybride concepten te komen: deels live, deels online. Fase twee is bij uitstek de periode voor hybride events. Zou je normaal met 5 collega's naar het congres gaan, gaat er nu eentje. De overige vier, en misschien zelfs meer, kijken vanaf kantoor.  Geef de live bezoeker de rol van bezoeker, verslaggever en vraagbaak, zodat interacite op een natuurlijke manier ontstaat en de gelukkige collega die live aanwezig is, ook het woord kan voeren namens zijn collega's. Bekijk de laatste editie van IMEX waarbij een verslaggever jou de beurs liet bezoeken...

Binnen de hybride concepten liggen overigens ook kansen voor bijvoorbeeld catering: geef de collega's op kantoor dezelfde hapjes en drankjes. Ook voor decoratie, verhuur, AV en allerhande toeleveranciers is hier bestaansrecht: zelfde concepten, andere grootte.

  • Drive-in congres of misschien wel de lucht in....

En wie durft van het gebaande pad te gaan, ziet opeens allerlei creatieve uitdagingen die in kansen om te gieten zijn. Het is een kwestie van omdenken, maar for the time being zijn er best wel wat aardige en verrassende oplossingen te bedenken.

 

Drive-in

Wat te denken van het Drive-in congres (zie de foto hierboven), waar bezoekers vanuit hun auto op een groot buiten-, of zelfs binnenscherm (in grotere locaties), het congres volgen. Via het radiokanaal of een app komt de spreker de auto binnen en met een slimme app kun je tot interactie komen. Bij het binnenrijden een catering pakket?

 

De lucht in

Of waarom gaan we niet de lucht in? Gewoon om de beleving met minder mensen toch uniek, eenmalig en overweldigend te laten zijn, zien wij het wel voor ons: een tijdelijk hotel, waar je vanuit je kamer naar de keynotes kijkt, roomservice, ledverlichting in de kamers om te stemmen en conference calls om te brainstormen met andere kamers... (foto: flexwonen.nl)


Online magazine: NEW LIVE

In het online magazine NEW LIVE ook al wat voorbeelden voor andere soorten events zoals productintroducties en beurzen. En ook jij wordt gevraagd bij te dragen: wat kunnen we nu al bedenken voor als we straks weer een beetje mogen...Lees het vollgedige magazine hier:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.