23 januari 2013

CLC VECTA luidt het jaar in met wijsheden van McDonald's

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBRANCHE BRANCHEVERENIGING - CLC VECTA nodigde haar leden uit voor een nieuwjaarsreceptie met als spreker de oud directeur van McDonald's Nederland. Als locatie koos de branchevereniging voor een 'verstopte parel' in Amersfoort: de St. Aegtenkapel.

Voormalig McDonald's Nederland directeur René Savelberg nam de 150 bezoekers mee in een presentatie waarin hij ingaat op het succes van McDonald’s, gebaseerd op dezelfde bouwstenen die ook bij ondernemingen als Starbucks, Ikea en Zara terugkomen. EventBranche.nl haalde uit zijn lezing vooral dat de klant nog veel meer is dan koning. Sterker nog: niet alleen staat de klant(beleving) centraal, maar een bedrijf als McDonald's is ook niet bang om haar corporateimago, producten en werkwijze aan te passen aan de hand van de klant. De ultieme les in klantgericht denken, waarbij de link naar 'doelgroepgericht eventorganiseren' in menig hoofd gelegd werd.

Zo nam Savelberg de gasten mee in de nieuwe ontwikkelingen van McDonald's. De McKiosk bijvoorbeeld, de bestel- en betaalzuilen waar je zelf kunt bestellen en betalen om vervolgens het product af te halen. 'Dat is niet bedacht om nog meer omzet te genereren, maar voor de rust van de klant', aldus Savelberg. Gevolgd door een wijze les voor alle CLC VECTA-leden: 'Lange termijn succes vraagt om lange termijn relaties.' Waar de gasten op de borrel na afloop genoten van een hapje en een drankje van partycateraar Barrage, was regelmatig het gespreksonderwerp de tactiek van McDonald's. Zo heeft de fastfoodketen in de loop der jaren geleerd: hoe lager de snelheid, hoe hoger de omzet...en dan gaat het vooral om verkeerslichten of drempels in de directe omgeving van een McDonald's...