,,We willen een show brengen zoals niemand die ooit
heeft gezien. Als er ook maar iemand bij de voorbereidingen van een nieuwe
aflevering zegt: 'Ken ik dat niet ergens van?', dan is dat idee uit en over.''
Matt Goldman is een van de drie oprichters van The Blue Man Group, die vanaf 12
december in de Theater Fabriek in Amsterdam te zien is. De officiële première is
op 16 december.
Het publiek in New York, Boston, Chicago, Las Vegas, Toronto, Londen en Berlijn is inmiddels enthousiast over The Blue Man Group. Drie blauw geschminckte mannen die als 'verbindingsstukken' zijn in een show waarin popmuziek, rock, kunst, vooral abstracte expressie, wetenschap, techniek en humor gelijke grootheden zijn. Het drietal maakt de show samen met meer dan vijftig anderen achter de schermen, van wie in Theater Fabriek meer dan de helft van Nederlandse afkomst is.
,,Onze kracht is dat er zoveel tegelijk gebeurt'', denkt een van de andere
oprichters, Phil Stanton. ,,De voorstellingen zijn op verschillende niveau's te
beleven, al hanteren we thema's. Een belangrijk thema is het verlies aan contact
en gemeenschapszin in onze tijd. We bouwen de voorstelling zo op, dat het
publiek en wij en de hele show op het slot één zijn. Dat doen we niet op een of
andere didactische manier, het moet wel lollig blijven.''
Goldman, Stanton en Chris Wink zijn de drie blauwe mannen van het eerste
uur. Inmiddels is er een veelvoud aan blauwe mannen, die gelijkwaardige shows op
verschillende plekken neerzetten. ,,Maar we zijn één collectief'', zegt Phil.
Die verschillende plekken zijn van grote invloed op hoe de show ergens wordt gebracht. Die wordt niet zozeer aangepast aan de omgeving, maar de omgeving wordt uitgebuit. Goldman geniet nu al van alle mogelijkheden die de zichtbare buizen in Theater Fabriek bieden. ,,Anderen proberen ze misschien weg te werken, wij laten ze eruit springen.''
De blauwe mannen begonnen in de zomer eind jaren tachtig met een straat-act
in New York. In de winter wilden ze liever binnen optreden en doken ze
bijvoorbeeld de kroegen in. Daar leerden ze ruimte, licht en geluid te
gebruiken. Ook begon toen het publiek deel uit te maken van de voorstelling. In
1991 verkasten ze naar het Astor Place Theatre om er wegens succes nooit meer
weg te gaan.
Waarom zijn ze eigenlijk kaal, blauw en dus nogal onpersoonlijk? Phil legt uit dat
de blauwe man voor iedereen staat. Een beetje voor het middeleeuwse Elckerlijc dus.
Blauw is eigenlijk zomaar gekozen: ,,De keus was gevoelsmatig, er zit
geen symboliek achter. Groen kan niet, dan denkt iedereen aan marsmannetjes. Rood
is te uitgesproken, de kleur ook van de duivel. Achteraf zijn we
er pas achtergekomen hoeveel boeken er zijn over de kwaliteiten van de kleur blauw.
Blauw is in elk geval ook de kleur van water, van lucht'', overweegt Phil.
,,Elke keer een blauwe kap over je haar, en het gezicht blauw verven zoals
ze zich in de tijd van Shakespeare al schminckten. Ach, het is vochtinbrengend, zullen
we maar zeggen'', grapt Matt. (bron ANP)