
Freelancers zijn er natuurlijk altijd geweest, zeker in de creatieve industrie. Er zijn twee grote verschillen met tien jaar of zelfs maar vijf jaar geleden. Er zijn veel méér freelance producers, creatieven, licht- en geluidsexperts, eventmanagers, adviseurs, tekstschrijvers, enzovoort tot de markt toegetreden én ze werken niet alleen meer in opdracht van eventbureaus, maar ook steeds vaker rechtstreeks voor corporate opdrachtgevers.
Vraag uit de markt
Het bedrijf Specialized Europe uit ’s-Heerenberg bijvoorbeeld kiest bewust voor freelance eventmanagement. 'Dat past het beste bij ons', vertelt Jim van Tiggelen van Specialized Europe. 'We zijn een snelgroeiend bedrijf dat flexibiliteit hoog in het vaandel heeft staan. Dus zoeken we ook leveranciers die flexibel zijn. Voor het eventmanagement hebben we iemand nodig die razendsnel kan schakelen, en die de bedrijfsfilosofie en kernwaarden door en door kent. Iemand die kan inspringen als we in de executie handen tekortkomen of extra expertise nodig hebben. Voor ons doet freelancer Evelien Schuurman van Plan X Events dat al jarenlang. Het voordeel van een freelancer is tevens een dosis extra creativiteit. We organiseren bijvoorbeeld regelmatig events voor buitenlandse klanten. Om niet in standaard oplossingen verzeild te raken willen we dan eigenlijk programma onderdelen die we bij verschillende bureaus zouden moeten inkopen. Om dat zelf te regelen en goed te organiseren is veel te tijdrovend. Dan is het ideaal om met een vaste eventfreelancer te werken.'