Bedrijfsfeesten en personeelsfeesten steeds meer op eigen bedrijfsterrein

07-03-2017 - WERKKOSTENREGELING BEDRIJFSFEEST - De Werkkostenregeling (WKR) is al sinds 2015 van kracht. Moord en brand werd er eigenlijk alleen geroepen door de brancheverenigingen. Zij waren bang voor grote gevolgen. Terwijl de Belastingdienst nog niet actief aan het controleren is, lijken de eerste echte gevolgen nu zichtbaar: steeds meer bedrijfsfeesten op eigen terrein.



De Werkkostenregeling nog één keer kort door de bocht? Evenementen met een overwegend funkarakter, worden door de Belastingdienst gezien als verkapt loon. Binnen de WKR mag 1,2% van de totale loonsom van een bedrijf besteed worden aan zaken als feesten, uitjes, kerstpakket, etc. Gaat een bedrijf, bijvoorbeeld door de organisatie van een groot bedrijfsfeest, over die 1,2 procent heen, dan volgt een 80% naheffing. Er is echter een heldere ontsnappingsmogelijkheid: bedrijfsfeesten en personeelsfeesten die op de eigen bedrijfslocatie georganiseerd worden, ontspringen de dans. Precies daar is het grootste effect van de WKR voor de eventbranche zichtbaar: steeds meer bedrijven organiseren hun bedrijfsfeest op het eigen bedrijfsterrein. Tenminste dat concluderen drie evenementenbureaus:

Wat ook echt te merken is: het groeiende aantal aanvragen voor personeelsfeesten op eigen terrein. Onlangs nog, tussen de kabels, een bedrijfsfeest voor 5000 mensen.
 

Gerben Plasmeijer, Obsession: 'Of het effect van de werkkostenregeling (WKR) op personeelsfeesten en bedrijfsfeesten meetbaar is? Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat bij iedere opdrachtgever de WKR een onderwerp is dat besproken wordt. Bedrijven en organisaties zijn ook echt op de hoogte van de regeling. Wat ook echt te merken is: het groeiende aantal aanvragen voor personeelsfeesten op eigen terrein. Onlangs nog, op het terrein van een openbaar vervoerder, organiseerden wij tussen de kabels een bedrijfsfeest voor 5000 mensen.'

'Wat je ook wel ziet is dat er echt voor gespaard wordt en dat dan een externe locatie nog wel tot de mogelijkheden behoord. Maar het gaat er vooral om wat je niet ziet. Want hoeveel annuleringen zijn er? Hoeveel personeelsfeesten of -uitjes gaan helemaal niet meer door? Bedrijven die het wel willen, maar niet doen, die hebben wij niet in kaart. En ja, het aantal bedrijfsfeesten zien wij ook wel weer groeien. Aan de hand van de herstellende economie: het mag weer. Maar was die groei nog groter geweest zonder WKR? In ieder geval zien we procentueel een groei van feestelijke evenementen, maar weten we niet zeker of die groei nog veel groter had kunnen zijn.'



De WKR heeft veel goeds gebracht. Er wordt bewuster nagedacht hoe geld geïnvesteerd wordt en events vaak meer inhoud krijgen en daardoor relevanter worden.
 

Simon Renes van Effectgroep.nl sluit zich bij die analyse aan en ziet nog een ander effect: 'Het effect is geweest dat opdrachtgevers bewuster nadenken over het inzetten van een evenement en zich afvragen of het 'gewoon' een leuk feest mag zijn of de gelegenheid aangegrepen wordt om er meer inhoud aan te geven. De WKR heeft in die zin veel goeds gebracht, omdat er bewuster wordt nagedacht hoe het geld geïnvesteerd wordt en evenementen vaak meer inhoud krijgen en daardoor in marcom-termen relevanter worden', wijst Renes op het feit dat als een evenement een zakelijk / inhoudelijk karakter heeft, het event niet binnen de WKR valt. Daarnaast ziet ook Renes de beweging naar het eigen bedrijf als locatie voor het personeelsfeest en tevens een bijstelling van het budget: 'Een ander effect is dat bedrijven vaker kiezen voor een personeelsfeest op eigen locatie of het budget bijstellen ivm de beschikbare financiële ruimte. Zowel positieve als negatieve effecten dus. Gevoelsmatig (en echt niet met cijfers of onderzoek onderbouwd) heffen de beide effecten elkaar op, waarbij ik denk dat het in algemene zin goed is dat bedrijven min of meer door de fiscus gedwongen veel bewuster nadenken over het communicatiemiddel 'event'.'
 


De vraag naar evenementen die op het eigen bedrijf plaatsvinden is de laatste twee jaar aanzienlijk gestegen.
 

Arie Brouwer van Advance Business Events is het meest helder over de gevolgen van de WKR op de markt van personeelsfeesten: 'De WKR heeft zeker effect op het gebied van personeelsfeesten. Wij merken dat de WKR bedrijven voorzichtiger maakt in de besteding van grote budgetten, met name voor feesten in externe locaties. Veelal zijn de budgetten voor de jaarlijkse personeelsfeesten niet zo heel groot meer, waardoor de rol van het evenementenbureau voor dat soort events minder is geworden. Alleen tijdens bijzondere gelegenheden (zoals een bedrijfsjubileum of fusie) is het budget veelal nog wel toereikend om een evenementenbureau in te schakelen. Dan komt ook de meerwaarde van een bureau goed tot zijn recht. Ook bij grote personeelsfeesten is een bureau vaak van de partij. De vraag naar evenementen die op het eigen bedrijf plaatsvinden is de laatste twee jaar aanzienlijk gestegen. Gezien mijn eigen historie in de partycatering, zijn we hier als Advance Events 2,5 jaar geleden al vol op ingesprongen. De ontwikkelingen zijn zelfs van dien aard, dat wij binnenkort met een nieuw label komen dat zich volledig richt op events op het eigen bedrijf. Ook zien we dat, waarschijnlijk mede door de invloeden van de WKR, er ook weer meer open dagen, familiedagen en open huis evenementen zijn. Ook weer voorbeelden van evenementen voor personeelsleden en hun gezin die zich afspelen op de werkplek en dus daarmee vrijwel volledig buiten de WKR vallen.'

'Los van de ontwikkelingen rondom de WKR merken wij dat het bedrijfsleven weer meer op zoek is naar leuke concepten en eventformats. De komende tijd komen wij als Advance Events dan ook met een aantal vernieuwde ideeën voor personeelsfeesten op externe locaties, waarbij de opdrachtgever zelf kan bepalen welke onderdelen men in eigen hand wil houden en welke onderdelen aan het bureau worden uitbesteed. Overigens is ‘coproductie en deelorganisatie’ ook een fenomeen dat door de invoering van de WKR een boost heeft gekregen. Waar mogelijk doet de klant zelf de organisatie, waar nodig wordt een deskundig bureau ingezet. Zo is Advance Events als Event Partner – Deelorganisator betrokken bij meerdere grootschalige personeelsevents (>1.500 personen).'
 


Onderzoek naar effect WKR
Eva van Wilgen, student aan de HKU, doet in de komende weken onderzoek naar de effecten van de werkkosteneregeling op personeelsfeesten en bedrijfsfeesten. Na afloop van haar onderzoek zal EventBranche.nl haar onderzoeksresultaten publiceren. Heeft u nog al nuttig informatie, merkt u een beweging in de markt, hieronder kan volop gediscussieerd worden.


 

1 Reacties

@ 11-03-2017 20:08 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Holland Evenementen Groep

    De Holland Evenementen Groep is een allround evenementenlocatie, gelegen aan de A15 bij Tiel in het midden van...
  2. Tio University of Applied Sciences

    Wil jij ook evenementen organiseren? Word een talent in het organiseren van evenementen met de hbo-opleiding Hotel-...
  3. Effectivents

    Effectivents verzorgt een verkorte opleiding eventmanagement en diverse trainingen en cursussen in eventmanagement...
  4. Promovendis

    Promovendis biedt unieke sprekers: jonge bevlogen onderzoekers en professionals uit de wetenschap.
  5. XSAGA

    XSAGA is een concept- en productiebureau op het gebied van live-communicatie, evenementen en activaties.

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners