3 januari 2014

ATP Event Experts maakt van Olympische teamoverdracht een evenement

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - De teamoverdracht van het Nederlands Olympisch en Paralympisch team is het moment dat alle sporters onder de vlag van NOC NSF komen te vallen. ATP Event Experts werd ingeschakeld om van de overdracht met 850 gasten een heus evenement te maken.

Foto: Wil van der Koelen

Jeroen de Roever, mister Olympische Spelen van ATP, nam een aantal journalisten mee achter de schermen. 'NOC NSF had als opdrachtgever een aantal voorwaarden die in het concept moesten zitten. Zo moet de overdracht iedere keer anders zijn en kozen we dit jaar in samenspraak voor het huis van de Olympische Sport als locatie: Papendal. NOC NSF treedt in het projectproces vooral op als bewaker van de belangen en controleur. Het evenement is niet alleen bedoeld voor de sporters, hun familie en begeleiding, maar het is ook een moment dat sponsoren en bonden aanwezig zijn met relaties. ATP Event Experts bedacht daarom een programma met een informeel samenzijn in combinatie met een show met dans, muziek, zang, filmcontent, bijzondere projectieschermen met liefst 8 lagen, armbanden voor alle gasten die meekleurden met de muziek (Embraceled), een modeshow van de nieuwe kleding en natuurlijk de officiele overdracht zelf.'

In een gesprek met de showcaller en regisseur van het evenement bleek dat ATP het moment niet aanvloog als een televisieproductie, ondanks alle aanwezige media, maar als een 'echt' evenement. 'Bij een tv-productie is er maar één ding belangrijk: hoe ziet het er uit op het schermpje in de regisseurwagen? Bij een evenement moet alles in het teken staan van de gasten.' Dat ATP na 20 jaar Olympische ervaring inmiddels het DNA van haar opdrachtgever wel kent, bleek wel dat de gasten ademloos naar de complete en ontspannen show keken. 'We gaan samen verliezen, maar ook zeker samen winnen', besloot chef de mission Maurits Hendriks.

Zakelijke boekingen
De Roever liet namens ATP weten dat van alle beschikbare 'Nederlandse' kaarten voor de Olympische Spelen inmiddels 90 tot 95% is uitverkocht. 'Daarbij is de verhouding zakelijk-particulier ongeveer 50-50. Wij hebben gemerkt dat de grootte van de groepen kleiner is, terwijl het aantal bedrijven dat met een kleinere groep gaat is toegenomen. Daarnaast zijn er nu mensen van ATP in Sotsji om te onderhandelen over nog meer kaarten, maar dat is erg lastig, zeker nu een aantal grote Russchische bedrijven veel kaarten hebben opgekocht.'