18 juni 2014

Amerika: Geen event meer zonder de impact bloot te leggen

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - Hoe gaat het met de markt van live marketing en live communicatie? Een lastige vraag waar ook geen sluitend antwoord op te geven is. EventBranche is er heilig van overtuigd dat we dan ook niet alleen binnen ons eigen land moeten kijken. Amerika: geen event zonder de impact te bewijzen.

Wat zijn wereldwijd de bewegingen in marketingbudgetten? Hoe worden evenementen en live communicatiemomenten ingezet? Aan de hand van MCI Group, een meeting-, congres- en eventmanagementbureau met vestigingen over de hele wereld en haar kopstukken, ontstaat een heel aardig beeld van de mondiale event- en live communicatiemarkt: de wereld ligt aan ‘onze’ voeten. ‘Bewijs de impact. Sla bruggen tussen online en live. Raak de lokale markt en bereik en interacteer met iedere gast op individueel niveau.’ Het EventBranche Magazine deed een eventronde over de hele wereld. Hierbij het interview met Richard Torrian, COO van MCI in Amerika, die een helikopterbeeld geeft van de Amerikaanse eventmarkt.


Richard Torriani – COO America:
'Geen event zonder de impact te bewijzen'

‘Return on Investment is in Amerika niet iets van de laatste jaren. Maar er is geen standaardmethode om het wetenschappelijk bloot te leggen voor evenementen. Wij hebben binnen MCI een label dat zich gespecialiseerd heeft in het meten van de meerwaarde van evenementen, maar in vrijwel alle gevallen gaat het dan om het bewijzen van de impact, zonder dat dit een volledig ROI-onderzoek wordt. Veel belangrijker is dat je nu een duidelijke verschuiving ziet in onze markt: van een volledige focus op online, realiseren wij ons nu dat 70 tot 80 procent van onze communicatie echt non-verbaal verloopt en dus is live booming. Daarbij gaat het om persoonlijke interactie, in combinatie met online leerervaringen en maximale impact.’

‘De Amerikaanse economie was lange tijd in zichzelf gekeerd. Nu denken steeds meer bedrijven globaal en daar zie je dus ook budgetverschuivingen plaatsvinden. Met onze voorsprong op de online en digitale markt is het ons gelukt om sneller een integratie te creëren met live events. De brug tussen live en online bestaat hier dus al wat langer. Inmiddels kunnen wij het effect van die impact meten. Overigens zie je ook een beweging andersom, waarbij bedrijven als Facebook en Twitter de brug van online naar offline bewandelen. In alle gevallen gaat het bij live communicatie en eventmarketing om interactie, kennisdelen en communities maken. Daarbij moet de online toegankelijke data er voor zorgen dat bezoekers op een evenement geactiveerd, verbonden en betrokken worden met het bedrijf of merk. Het gaat er niet om wie er komt, maar wie er deelneemt. En de definitie van een deelnemer hoeft niet meer te zijn dan ‘de gast die lijfelijk aanwezig is’. Amerika kijkt ondertussen uit naar een economische groei van 10 tot 15 procent, daarbij leggen bedrijven meer en meer de focus op de combinatie event en online en het meten van brandengagement.’