8 oktober 2012

'Alleen kleine, wendbare flexibele eventbedrijven overleven'

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE TRENDMAGAZINE - Het glossy EventBranche Trendmagazine vol inspiratie, trends en ontwikkelingen voor opdrachtgevers en natuurlijk ook branchegenoten nadert zijn afronding. Daarin een groot artikel met diverse trendwatchers geschreven door Jan Jacobs. De komende weken online aandacht voor hun kijk op de eventmarkt. Fons Maenhoudt ziet alleen toekomst voor kleine, flexibele, eventbedrijven.

Fons Maenhoudt van Trendsverklaard: 'De grootste macrotrend is Do It Yourself (DIY). Deze trend kondigt een nieuw sociaal bestel aan, waarin de burger het heft overneemt van de overheid, organisaties en instellingen.'

'Voor de eventbranche heeft dit drie specifieke gevolgen. Allereerst de trend van groot naar klein. Kleine, flexibele bureaus kunnen de markt beter bedienen dan grote bedrijven; die zijn log, traag en kwetsbaar. Ten tweede: de bezoeker komt centraal te staan, in plaats van de opdrachtgever. Deze twee trends hangen met elkaar samen. Grote bureaus hebben omzetvolume nodig en focussen zich daarom op de opdrachtgever. Kleine bureaus kunnen zich gemakkelijker focussen op de bezoeker van events. De derde trend is: kwaliteit boven kwantiteit. Creativiteit boven volume.'