22 juli 2015

5 tips van Winkelman Van Hessen: 'durf'

Door Sjoerd Weikamp
EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - Ralph van Hessen is een bekende naam (en gezicht) binnen de Nederlandse eventbranche. Als directeur van evenementenbureau Winkelman Van Hessen geeft hij 5 tips voor de organisatie van een evenement. Daarbij roept hij op tot 'durf'.

Wat maakt een groot event tot een groot succes? Hieronder volgen 5 tips van Van Hessen:

1. Durven
Allereerst is er lef nodig: als evenementorganisatie mag je groots durven te denken. Leg de lat hoog. Een bijzondere locatie, onverwachte partnerships en originele programma onderdelen. Geen idee is te gek, maar probeer plannen wel realistisch te houden.

2. Financiën regelen
Zorg dus ten tweede je de financiën goed op orde hebt. Ideeën zijn leuk, maar zonder financiering kom je nergens.

3. De juiste partners
Events organiseren doe je samen. Leg daarom de verbindingen tussen de beste partijen. Denk weer groots en stel een lijst samen van potentiële partners uit binnen- en buitenland. Wanneer je de partners eenmaal hebt gevonden, laat je het evenement ook hun evenement worden. Of het nu partners zijn, sponsoren of sprekers, het evenement organiseren doe je samen.

4. Management van Enthousiasme
Bij het organiseren van een evenement is enthousiasme belangrijk, zowel bij de interne organisatie als bij de externe partijen. Zorg dus dat dit positieve gevoel ontstaat en blijft hangen, zodat je samen met veel enthousiasme naar het evenement toeleeft.

5. Creëer een “belevenement”
Laat het festiviteit leven en geef bezoekers een unieke ervaring mee. Zoek een interessante locatie uit en speel met licht, aankleding en muziek tijdens het event. Zet daarnaast ook je evenement op de kaart, door een merk neer te zetten voor je evenement. Branding van een festiviteit draagt bij aan het belevingselement: bonbons, speldjes en tasjes met het logo van het evenement. Dit alles draagt bij aan een positieve waardering van de deelnemers.