21 maart 2012

1,5 miljard euro aan Nederlandse zakenreizen / Utrecht meest populair

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

MICE BESTEMMING - Utrecht blijkt met bijna 70% de meest aantrekkelijke stad voor een georganiseerde zakelijke bijeenkomst te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van NBTC-NIPO. Uit hetzelfde onderzoek: Nederlanders maakten in 2011 ruim 10 miljoen zakenreizen. In totaal is er zo'n 1,5 miljard euro gemoeid met de Nederlandse zakenreizen.

Na Utrecht zijn Amsterdam (65%) en Den Haag (60%) het meest aantrekkelijk voor zakelijke bijeenkomsten in Nederland, gevolgd door Den Bosch (50%), Maastricht (49%) en Rotterdam (47%). Van de provincies wordt Utrecht het meest aantrekkelijk bevonden voor zakelijke bijeenkomsten (70%), gevolgd door Gelderland (58%), Noord-Brabant (54%) en Zuid-Holland (52%).

10 miljoen zakenreizen
In 2011 zijn door de Nederlandse beroepsbevolking in totaal bijna 10 miljoen zakenreizen ondernomen, waarvan ruim 5 miljoen naar het buitenland en ruim 4,5 miljoen in eigen land. In totaal waren deze reizen goed voor bijna 24 miljoen zakelijke overnachtingen in binnen- en buitenland. De totale bestedingen van Nederlandse zakenreizigers bedroegen in 2011 bijna 5,3 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuZakenreisOnderzoek (CZO) 2011, een grootschalig tweejaarlijks consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research naar het zakelijk reisgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Vergadering op 1
De belangrijkste reden om voor het werk naar het buitenland te reizen is het bijwonen van een vergadering (20%). De belangrijkste bestemmingslanden:

1 - Duitsland 1,3 miljoen zakenreizen
2 - België 975.000 zakenreizen
3 - Groot-Brittannië 530.000 zakelijke reizen

Bij nagenoeg de helft van de zakenreizen wordt per vliegtuig gereisd, ruim een derde gaat per auto en zo’n 7% reist met de (hogesnelheids)trein. Gemiddeld wordt 745 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. In totaal komt dit neer op een economische waarde van ruim 3,8 miljard euro.

Binnenlandse zakenreizen vaak voor het volgen van opleidingen
De meest voorkomende aanleiding voor het maken van een meerdaagse zakenreis in eigen land is het volgen van een opleiding of training (29%). Van alle zakenreizen van Nederlanders in eigen land behoort een derde tot het georganiseerd zakelijk segment (MICE). De belangrijkste bestemmingsprovincie voor zakenreizen in eigen land is Noord-Holland met bijna 675.000 meerdaagse zakenreizen. De provincies Zuid-Holland (640.000) en Utrecht (630.000) nemen de plaatsen twee en drie in. Bij de meeste zakenreizen reist men met de eigen auto (60%) of een leaseauto (23%), gevolgd door de trein (12%). De zakenreiziger overnacht meestal in een commerciële overnachtingsmogelijkheid, veelal een drie- of viersterrenhotel. Gemiddeld wordt 320 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. De economische waarde van het totale meerdaagse binnenlandse zakenreismarkt bedraagt zo’n 1,45 miljard euro.