Masterclass catering: brein achter smaak, minder verspilling, meer omzet

03-03-2017 - EVENTBRANCHE LEARNINGS - De EventBranche Borrel bij Worldhotel Wings op 20 maart is de aftrap van EventBranche Learnings. De learnings zijn masterclasses op onderwerp, waarbij we altijd twee niveaus aanbieden. Naast de learning Evenement Organiseren hebben we maandag 20 maart ook de masterclass catering ism Promovendis.

powered by: Promovendis
 
De masterclass catering is één learning maar heeft twee delen in de ochtend én in de middag. Er zullen twee verschillende sprekers zijn. ​Er is voor deze learning ruimte voor maximaal 30 personen, dus wees er snel bij.
 
Foto
Ochtenddeel: Het brein achter smaak.

Het ochtenddeel staat onder leiding van Heleen Hoogeveen 

Na het afronden van de studie Neurosychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, verrichtte Heleen Hoogeveen vier jaar promotieonderzoek op het Neuroimaging Centrum van de afdeling Neurowetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen in samenwerking met de Wageningen Universiteit, FrieslandCampina en Nutricia. Heleen is gefascineerd door de rol van ons brein bij eetgedrag. In haar promotie onderzoek combineerde zij onderzoek naar gedrag en hersenfuncties om veranderingen in smaakwaardering en voedselkeuze bij het ouder worden beter te begrijpen.



​Programma ochtenddeel:
10:00-10:10 uur: Introductie Heleen Hoogeveen 
10:10-10:50 uur: Deel 1
10:50-11:00 uur: Pauze
11:00-11:40 uur: Deel 2
11:40-11:50 uur: Pauze
11:50-12:30 uur: Deel 3
12:30-13:30 uur: Lunch (inbegrepen)

Inhoud
In toenemende mate is er aandacht voor de smaakbeleving van eten. Waar we vroeger vooral voedsel consumeerden voor de voedingswaarde, is het zien en proeven van eten tegenwoordig ook een vorm van plezierbeleving. Naarmate we ouder worden kiezen we voedselproducten die we eerder lekker vonden, en laten we voedselproducten staan, die we eerder niet lekker vonden. Alhoewel we door ervaring steeds beter weten welke producten we wel en niet lekker vinden, vindt smaakbeleving ook voor een groot deel onbewust plaats in onze hersenen. Emoties en andere informatie van eerdere eetmomenten zijn namelijk opgeslagen in ons geheugen en beïnvloeden vooral onbewust ons eetgedrag. Kortom, in deze masterclass komt aan bod hoe inzichten vanuit breinonderzoek kunnen bijdragen aan de smaakbeleving van uw gasten.


Leerdoelen:

- Inzicht in psychologische factoren die een rol spelen bij smaakbeleving (Deel 1)
- Inzicht in methoden om smaakbeleving te meten (Deel 1)
- Inzicht in manieren waarop het geheugen de smaakbeleving onbewust kan beïnvloeden en praktische toepassingen in de catering sector (Deel 2)
- Inzicht in individuele verschillen in smaakbeleving (bijvoorbeeld leeftijd) en praktische toepassingen in de catering sector (Deel 3)
- Inzicht in “gezonde” versterking van de smaakbeleving op basis van inzichten uit breinonderzoek (Deel 3)
 

Middagdeel:
Minder verspilling, meer omzet! 
Foto

Het middagdeel staat onder leiding van
Lisanne van Geffen 


Na het afronden van de studie Klinische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, is Lisanne onderzoeker bij Wageningen UR en is betrokken bij het Europese onderzoeksproject REFRESH. Dit project heeft als doelstelling om voedselverspilling terug te dringen in de gehele voedselketen. Lisanne is geïnteresseerd in de psychologie achter consumenten gedragingen. Haar onderzoek richt zich op de motivatie van consumenten om voedsel te verspillen en barrières die zij ervaren om voedselverspilling te voorkomen. Haar onderzoek heeft betrekking op voedsel dat wordt weggegooid in het huishouden als mede de restjes van de consumenten wanneer zij eten in kantines of restaurants. 


Programma middagdeel: ​
13:30-13:40 uur: Introductie Lisanne van Geffen 
13:40-14:20 uur: Deel 1
14:20-14:30 uur: Pauze
14:30-15:10 uur: Deel 2
15:10-15:20 uur: Pauze
15:20-16:00 uur: Deel 3
​16:15 uur inloop EventBranche borrel


Inhoud
 Voedseloverschot is een onderbelicht aspect van de bedrijfsvoering van een cateringbedrijf. Een tekort aan gerechten voor de klant wordt voorkomen en als gevolg hiervan wordt er eten weggegooid. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van voedselverspilling en wat vindt de klant hiervan? In deze masterclass gaan we met een wetenschappelijk blik kijken naar voedselverspilling. We zullen ingaan op de financiële, sociale en milieu gerelateerde gevolgen van voedseloverschot. De oorzaken van het ontstaan van voedseloverschot evenals hoe de consument over voedselverspilling denkt zal worden besproken. Tot slot zal er worden ingegaan op mogelijke oplossingen die voortvloeien uit de psychologie om voedseloverschotten te voorkomen in de catering sector. In deze masterclass zal voedselverspilling vanuit een feitelijke, economische en wettelijke, maar voornamelijk psychologische invalshoek worden besproken.

Leerdoelen:
- Inzicht in de financiële, sociale en milieu gerelateerde gevolgen van voedselverspilling.
- Inzicht in de oorzaken van voedselverspilling in de catering sector.
- Inzicht in de wettelijke regelgeving omtrent voedseloverschotten.
- Inzicht in de mening van de consument jegens voedselverspilling.
- Inzicht in mogelijke oplossingen om voedselverspilling te voorkomen in de cateringsector.

 

powered by: Promovendis

1 Reacties

Erg interessant!
Bert @ 23-02-2017 07:42 uur

EventBranche supporting partners