Joris+Bomers+%2D+Party+Rent+Group%3A+%27Er+zit+nog+altijd+veel+potentieel+in+de+markt%27
Nieuws

Joris Bomers - Party Rent Group: 'Er zit nog altijd veel potentieel in de markt'

Joris Bomers richtte ruim 30 jaar geleden de Party Rent Group op, een bedrijf dat de nog immer jonge evenementenbranche mede vorm heeft gegeven. In dit interview vertelt de ondernemer onder meer over uitdagingen en groeipotentieel. En hij heeft een hele duidelijke boodschap voor eventplanners en eventbudgetbeslissers.

In dit interview met de redactie van EventBranche.nl en de Duitse zusterorganisatie NEXTLIVE vertelt Joris Bomers, oprichter van de Party Rent Group, onder meer over uitdagingen en groeipotentieel in de evenementenbranche.

EventBranche.nl: Joris, in mei 1992 heb je Party Rent Group opgericht. Daarmee heb je de basis  gelegd voor het succesverhaal van jouw bedrijvengroep. Een mooi moment om een terug te blikken. Wat zijn volgens jou de mijlpalen in ruim 30 jaar evenementenbranche? 

Joris Bomers: "De evenementenbranche is een zeer dynamische branche. Met zo'n 150 vakgebieden is de evenementenbranche ook zeer heterogeen. Hierdoor is het moeilijk mijlpalen aan te wijzen. Er zijn echter momenten geweest, zoals 11 september 2001, de financiële crisis in 2009 en de onverwachte pandemie in 2020, met de drastische gevolgen voor de evenementenbranche, die we als branche samen hebben verwerkt. Deze kunnen zeker als mijlpalen worden beschouwd." 

EventBranche.nl: Was de pandemie de grootste hindernis?

Joris Bomers: "Ik zou zeggen: ja. Maar het was ook een grote kans. Neem de Bundesversammlung der Veranstaltungswirtschaft, het Duitse equivalent van het Nederlandse Eventplatform. Dit platform is opgericht tijdens de pandemie om als spreekbuis te dienen van de branche in politiek Berlijn. Dat was een heel goede en belangrijke ontwikkeling. Op de lange termijn heeft de evenementenbranche daar veel baat bij."

Lees ook: Party Rent Group - Inrichting evenement: de checklist

EventBranche.nl: En de mijlpalen voor het merk Party Rent in 30 jaar evenementenbranche? 

Joris Bomers: "Dat soort vragen worden mij vaak gesteld. Ik moet dan altijd een beetje lachen, want bij Party Rent Group  denken we niet zozeer aan onszelf. We denken eerder aan hoe we de customer journey en de business van onze klanten voortdurend kunnen optimaliseren. Bijvoorbeeld met de digitalisering van logistieke processen. Natuurlijk zijn er mijlpalen voor Party Rent Group, maar persoonlijk kijk ik, ook na 30 jaar in de evenementenbranche, nog steeds liever nieuwsgierig vooruit."  

EventBranche.nl: Hoe zie je persoonlijk de toekomst van beurzen en evenementen en waar liggen volgens jou momenteel de grootste uitdagingen bij de planning en uitvoering van zakelijke evenementen? 

Joris Bomers: "Ik zie de toekomst van beurzen en evenementen heel positief in. Enerzijds is er zoiets als een digitaal transformatieproces in de samenleving, dat we ook in de evenementenbranche meemaken. Anderzijds weten we ook dat hoe digitaler een bedrijf wordt, hoe groter de behoefte van mensen wordt om elkaar persoonlijk te ontmoeten. Persoonlijke ontmoetingen zijn een essentieel onderdeel van bedrijfscommunicatie. Dit is met name voor grote ondernemingen van groot belang, zowel bij het aanspreken van interne als externe doelgroepen. In dit opzicht blijf ik erbij dat live communicatie en  experience marketing door digitale hulpmiddelen zullen worden versterkt, maar nooit zullen worden vervangen."

"Een grote uitdaging op dit moment is het tekort aan geschoolde werknemers in alle sectoren en segmenten. Dit betekent dat evenementen op de langere termijn moeten worden doordacht. Vanuit ons perspectief is dat in principe wenselijk. De realiteit is echter dat met name corporate event planners de afgelopen jaren steeds korter van tevoren hebben moeten plannen. Dat kan niet zo doorgaan. We gaan steeds meer toe naar het principe: 'Wie het eerst komt, wie het eerst maalt."

EventBranche.nl: Betekent de toenemende digitalisering niet onvermijdelijk stagnatie voor Party Rent Group? Of anders gezegd: waar zie je als ondernemer groeipotentieel voor jouw bedrijf? 

Joris Bomers: "De digitalisering van de evenementenbranche is niet van gisteren. Dat proces begon al ver voor de pandemie. Toch noteert de Party Rent Group al jaren een gestage groei. Misschien zullen er hier en daar minder live evenementen zijn, omdat sommige formats in de toekomst gedigitaliseerd worden. Anderzijds zullen de resterende live momenten in de toekomst een belangrijkere rol spelen in de marketingmix. Als gevolg daarvan zal er waarschijnlijk meer worden geïnvesteerd in de kwaliteit van deze evenementen."

"Met Fair Rent boren wij een andere groeimarkt aan: de inrichting en aankleding van beurzen, waaraan geheel andere eisen worden gesteld dan aan conventionele bedrijfsevenementen. Alle locaties van de Party Rent Group zijn logistiek uitstekend gepositioneerd en beschikken over eersteklas infrastructurele verbindingen met beurslocaties in het hele land. En de digitalisering van onze evenementenlogistiek zorgt ook hier voor meer effectiviteit. We zien hier nog veel potentieel in de groep."  

"Overigens werpen de verdere internationalisering en de op partnerschap gebaseerde bedrijfsvereniging van de Party Rent Group ook qua groei vruchten af - van XXS tot XXL kunnen wij aan alle eisen van eventplanners uit heel Europa voldoen. Er is nog altijd veel potentieel in de markt. Dat zullen wij geleidelijk aanboren. 

EventBranche.nl: De content van EventBranche.nl en van de Duitse zusterorganisatie NEXTLIVE is gericht op marketing- en evenementenbudgetbeslissers uit bedrijfsleven en industrie die evenementen inzetten in hun marketingmix voor interne en externe doelgroepen. Wat is jouw belangrijkste boodschap aan eventklanten? 

Joris Bomers: "Mijn advies aan zakelijke eventplanners: verbind je meer met de experts in de eventindustrie. Er is een reden waarom de evenementenbranche in de top 10 staat van belangrijkste economische sectoren in Duitsland. We hebben deskundige en ervaren experts in de hele branche, die zich inzetten voor veel onderwerpen die ook erg belangrijk zijn voor marketingbeslissers en eventplanners aan de klantzijde."

"Onderwerpen als duurzaamheid, de kwalificatie van jong talent of, wat mij betreft, de veelgenoemde digitalisering van de samenleving worden steeds relevanter - zowel voor eventplanners als voor de eventbranche zelf. Uiteindelijk gaat het erom de output en ROI van evenementen te maximaliseren. Daar zouden we veel meer onze krachten moeten bundelen." 

"Juist daarom vind ik de internationale aanpak van het platform NEXTLIVE en een event als het NEXTLIVE.FESTIVAL zo spannend. Het zijn plekken waar enerzijds eventplanners en anderzijds de eventindustrie eindelijk dichter bij elkaar komen. Hier kunnen relevante onderwerpen besproken worden en oplossingen gevonden worden voor uitdagingen waar we met z'n allen voor staan."

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.