%27Een+evenement+organiseren%3B+hoe+moeilijk+kan+het+zijn%3F%27
Nieuws

'Een evenement organiseren; hoe moeilijk kan het zijn?'

EVENEMENT & OPLEIDING - De acht Young Event Professionals (YEP) van Master in Event Management kregen tijdens de YEP-tour niet alleen een kijkje in de kamers van het Muiderslot, maar bezochten ook de kantoren van Dechesne & Boertje en International Orange. Een kijkje in de keuken van grote eventorganisatiebureaus die het zowel nationaal als internationaal ver geschopt hebben.



Foto vlnr: Esther Lagendijk (SS Rotterdam Catering & Events), Alies Alberts (360FOODEVENTS), Paul van Os (International Orange), Maartje Springer (EventBranche), Patricia Vergeer (360FOODEVENTS), Elise Kooi (360FOODEVENTS), Paulette Imanse (Wow2do) en Lindsay Sleijpen (UWV).

Events bij Muiderslot
Het enthousiastme spatte er vanaf toen slotbewaarder Roeland van der Mijn, reeds 23 jaar werkzaam op evenementenlocatie het Muiderslot in Muiden, de YEP'pers 'zijn' imposante zalen liet zien. Als slotbewaarder en eindverantwoordelijke voor de evenementen in het museumcomplex, vertelt hij de young event professionals over de uitdaging van zijn functie. 'Bij aanvragen gaan wij niet alleen na wat voor soort mensen er bij ons over de vloer komen, maar ook de omstandigheden waarin het evenement zal plaatsvinden. Als museumcomplex moeten wij rekening houden met strikte regels en voorschriften, o.a. omtrent de kunstcollecties. Natuurlijk is het bij ieder evenement weer een uitdaging om binnen deze richtlijnen te werken, maar als eventmanager ga ik geen enkele uitdaging uit de weg en haal ik hier veel voldoening uit', aldus van der Mijn. 

De kracht van interactie, energie en inhoud 
Daar lijken ze op het kantoor van Dechesne & Boertje (D&B), 200 meter verderop, precies hetzelfde over te denken. Lennart Peeperkorn, directeur van het bevlogen team van eventprofessionals, gooit na de eerste kennismaking meteen het geheim van zijn bedrijf op tafel. 'Interactie, energie en inhoud zijn volgens ons de elementen die ervoor zorgen dat een evenement écht impact teweeg brengt. D&B organiseert daarom uitsluitend inhoudelijke events waarbij openheid belangrijk is. Samen met de vijf principes van D&B verbinden wij mensen om het doel van een evenement te bereiken', aldus Peeperkorn. Naast grote evenementen van PPG, Playmobil en Dela 75-jaar 'voor elkaar', hecht het team ook waarde aan het delen van kennis. Met een eigen relatiemagazine, de D&B effectmeter en diverse boosters voor zakelijke evenementen tilt het bureau de evenementenbranche naar een hoger plan.

International Orange versterkt de chemie
Met internationale evenementen en grote merken als Vodafone en Puma achter hun naam, is vanaf de garagedeur aan de voorkant van het International Orange pand niet te zien dat het hier gaat om een internationale evenementenorganisatie. Het enthousiastme, de openheid en het 'even thuis' gevoel dat de young event professionals bij binnenkomst ervaren is precies wat het bedrijf wil uitstralen. Onder begeleiding van Eva Annokkee en Bram Dingemans, de twee eigenaren van het bedrijf, vertelt Paul van Os (YEP) dat chemie, de klant, sport en transparantie centraal staan binnen dit bedrijf. 'De naam International Orange is afgeleid van de kleur verf op de Golden Gate brug in San Francisco. Wij verzorgen 'custom made' ervaringen en bouwen de brug tussen merken en mensen, klanten en leveranciers, doelen en realiteit. Internationaal is het veld waarin wij werken, oranje is de kleur van onze cultuur.'

Tijdens het vragenvuur van de YEP'pers deinzen Annokkee en Dingemans nergens voor terug. De hoogtepunten en leermomenten uit hun carriere komen uitgebreid aan bod. Hoewel Annokkee vanaf haar 22e gegrepen is door het organiseren en regisseren van evenementen, is haar partner hier pas later ingerold. 'Een evenement organiseren? hoe moeilijk kan het zijn; vertelde ik tegen een opdrachtgever tijdens één van onze eerste grote klussen samen. Inmiddels heb ik het klappen van de zweep aardig onder de knie en houd ik het overzicht binnen ons bedrijf in de gaten, waar Eva de operationele kant voor haar rekening neemt. Samen, met ons team van 10 vaste eventprofessionals, zijn wij de kracht achter International Orange', aldus Bram Dingemans. 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.