De+12+eventtips+om+de+Nederlandse+binnensteden+te+redden
Nieuws

De 12 eventtips om de Nederlandse binnensteden te redden

EXPERIENCE ECONOMY - Het is inmiddels algemeen bekend: the experience economy floreert als nooit te voren. Zonder beleving geen business. Dat geldt ook voor de winkels en toch staan veel panden leeg. Waar gaat het mis? Ja natuurlijk: online is niet te stoppen en zal een groot marktsegment innemen, maar dat wil toch nog niet zeggen dat winkels passé zijn. Wat de eventbanche kan doen om de winkeliers een handje te helpen?

De stadsapp
Op evenementen en congressen worden ze gemeengoed. Al is het soms nog wel even zoeken naar de echte toegevoegde waarde, bij een stadsapp lijkt die waarde voor de gebruiker sneller bloot te liggen. Pushberichten met op de persoon aangeboden aanbiedingen. Nieuw aanbod, sprekers, of hapjes, netwerkmogelijkheden, etc etc. Parkeren via de app, of korting op de fietsenstalling. Kortom de app is een ideale tool om mensen te ‘engagen’.  

Het smartbuilboard
De jonge generatie heeft onlangs in een EventBranche Magazine-interview al aangegeven dat ze er geen enkel probleem mee hebben om wat data af te geven als het toegevoegde waarde oplevert. Dus loop je door de binnenstad, ben je ingelogd met jouw voorkeuren en hobby’s en verschijnt daar opeens die persoonlijke uitnodiging op een smartbuilboard aan de muur van een winkel…dan zou dat heel goed kunnen werken.

Hospitality en service
Er zit geen rangorde in deze tips, maar hier zit toch vooral de grootste kans. Hostessen in de winkelstraten, in de winkels zelf. Oprechte service en aandacht. Meerwaarde bieden in het menselijk contact, dus deel kennis, achtergronden of beloon. Maar het begint en eindigt allemaal met service en hospitality dat zijn de belangrijkste pilaren om je te kunnen onderscheiden en de strijd te winnen met de online winkels.

Social Media
Communiceer, maak jezelf aantrekkelijk en levend. En dat kan buiten winkeldtijden prima via social media kanalen. Maar dan moet het wel een duidelijke meerwaarde hebben. Dus weet waar je doelgroep zich begeeft en geef ze per kanaal content met waarde.

Catering
Het is een bekend fenomeen in evenementenland: al is het evenement nog zo mooi, als de koffie lauw is en het eten slecht krijgt het event toch vaak een matige beoordeling. Andersom geldt ook: tevreden mond en maag, zorgen voor tevreden bezoekers. In de winkelstraten zou wel eens hetzelfde kunnen gelden. Maak een culinaire route door de binnenstad, waar alle winkels iets bijzonders bieden. Of maak hapjes met een verhaal: waarom dit hapje bij deze winkel past, etc etc.

Entertainment
Makkelijk en al veel gebruikt, maar laat de straat en de winkels tot leven komen. Daar kan ‘klein’ entertainment tijdens winkeluren veel aan toevoegen. Zo creëer je sfeer en beleving.

Touchpoints
IKEA is er groot mee geworden: de klantreis. Die wordt zo ingericht dat de klant van zogeheten touchpoint naar touchpoint gaat. Steeds is er weer iets bijzonders, dan over tot zaken doen en dan weer een positieve impuls. Het werk, het is wetenschappelijk aangetoond, en zien we nog maar weinig terugkomen in winkelcentra.

Trajectmatige benadering
Ook typisch een evenement ding: giet het in een traject. Vooraf via social media of de stadsapp een aantal voorzetten geven, die tijdens het winkelen zelf in koppen en vervolgens in het natraject elkaar al weer warm maken voor het volgende bezoek.

Hosted buyers
Waarom niet kleine groepjes hosted buyers begeleiden? Ze geven voor hun winkeluurtje aan waar ze naar op zoek zijn. De winkels met dergelijk aanbod verzorgen vervolgens een VIP-avond voor deze groep. Ideaal zouden wij zeggen!

Festivallisering
Shop in Shop. Rollende keukens. Spreker in de ene winkel, bandje in de andere. Durf mee te gaan op de festivaltrend in onze samenleving en creeer zo van de binnenstad een groot festivalterrein.

Netwerktools
Zou er geen meerwaarde zijn als winkelend publiek op basis van eigen keus zou kunnen netwerken met andere kopers? Wij denken van wel. Sterker nog het lijkt op evenementen ook steeds vaker dé reden te zijn waarom mensen in hun drukte toch naar een event komen.

Decoratie
Ja, hallo! Wat ziet het er soms ook nog akelig ‘jaren geleden uit’ in de winkelstraten. Daar mag ook wel eens over nagedacht worden. En met wat gezamenlijke inspanning is er prima een maandelijks thema te verzinnen, met dito inrichting en decoratie.

Nog meer tips? Vul hieronder maar aan. Het volledige artikel lezen? Dat is alleen weggelegd voor de leden van EventBranche.nl

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.