Column+van+de+redactie%3A+%27We+wachten+nu+nog+op+een+voorstel%2E%2E%2E%27
Nieuws

Column van de redactie: 'We wachten nu nog op een voorstel...'

EVENTBRANCHE COLUMN - De koers van EventBranche.nl is helder: meer en meer zullen we naast alle eventprofessionals en opdrachtgevers in de branche ons gaan richten op de 'nieuwe' opdrachtgever. En dat zijn er veel, heel veel. Maar langzaam maar zeker weten ze ons te vinden. Zo spraken we onlangs een aantal opdrachtgevers en die lieten een zorgwekkend geluid horen.


Stel je nou toch eens voor dat deze totaal niet wetenschappelijke steekproef van 3 eigenaren en/of eventmanagers van bedrijven, die bezig zijn met de organisatie van drie evenementen, alsnog symbool staat voor de 'opdrachtgever', dan hebben wij als eventbranche een groot probleem. Even heel kort door de bocht, langs de 3, die een zelfde soort geluid laten horen:

4 keer de afspraak verzet;


- 'Ik selecteer zelf 3 bureaus. Bij alle 3 een prima eerste gesprek, maar daarna gaat het mis. Van de één krijg ik een standaardconcept, waar op 1 plek zelfs de naam van het vorige bedrijf nog zichtbaar was. De ander verzet 4 keer de vervolgafspraak en van de derde krijgen we een nieuw contactpersoon, die in het tweede gesprek met onze complete directie het verhaal niet kan overbrengen. Wij gaan het zelf doen.'



2 van de 4 hebben nog steeds niet gereageerd...;


- 'Wij hebben een vrij standaard event rondom de jaarcijfers, waarbij het concept ieder jaar lichtelijk wordt aangepast. Belangrijkste daarbij: we kiezen steeds weer voor een locatie die recht doet aan het jaar dat we afsluiten. De afgelopen jaren hebben we al vaker gemerkt dat we na een bezoek vaak lang moeten wachten op een offerte, maar dit jaar hebben we het toppunt bereikt: van twee van de vier locaties wachten we nu nog steeds op een reactie of voorstel...onze presentatie van de jaarcijfers was begin april een succes...'



Stiekem een extra fee berekend;


- 'Met een partij waar wij vaker zaken meedoen, hebben we een dusdanig goede band, dat voor een kleiner evenement we locatieadvies vroegen. We werden volledig ontlast en gekoppeld aan een prima locatie. De tussenpartij verzorgde alles en factureerde ook de locatie aan ons. Omdat we ook met de desbetreffende locatie een relatie opbouwden, hoorden we achteraf dat de tussenpersoon in de boeking van de locatie een eigen fee had opgenomen. Daardoor was de locatie dus duurder dan in werkelijkheid en is de band met onze tussenpersoon geschaad. Laat ze gewoon transparant zijn, want wij willen best voor advies en ontlasten betalen, maar dit...'



Het zijn drie geluiden die in onze ogen niet meer bij onze branche zouden moeten horen. In de opmars van live en het event binnen de marketing- en communicatiewereld, in onze strijd om als een meer dan volwaardige branche gezien te worden, daar zijn bovenstaande voorbeelden dodelijk. Willen we de laatste stappen zetten, op weg naar een prachtige toekomst, dan moeten we zelf ook mee. Transparantie, oprechte klantrelatie, correct handelen, het is 2016, dus bovenstaande moet de branche uit en snel een beetje!

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.