Amsterdam+RAI%3A+omzet+en+bezoekersaantalen+stijgen%2C+bedrijfsresultaat+daalt
Nieuws

Amsterdam RAI: omzet en bezoekersaantalen stijgen, bedrijfsresultaat daalt

EVENEMENTENLOCATIE BEURSGEBOUW - Amsterdam RAI is in meerdere opzichten een prima graadmeter als het gaat om evenementen, beurzen en congressen in Nederland. De evenementenlocatie in Amsterdam zag in 2012 de omzet stijgen, maar door eveneens stijgende kosten daalde het bedrijfsresultaat.

Eén van Nederlands bekendste locaties kijkt tevreden terug op de resultaten van 2012. Onder uitdagende economische omstandigheden heeft Amsterdam RAI in 2012 met haar kernactiviteiten een uitstekend jaar achter de rug:

- netto-omzet 134,7 miljoen euro
Dat is 0,8% meer dan de 133,6 miljoen euro in 2011 en 7,8% meer dan het qua evenementenkalender meer vergelijkbare jaar 2010 (125 miljoen euro).

- resultaat kernactiviteiten: +26,4%
Het resultaat van de kernactiviteiten van de RAI, het organiseren en faciliteren van beurzen en evenementen, steeg met 26,4% sterk ten opzichte van 2011. De omzetstijging - van belang vanwege de spin-off die de RAI creëert voor de stad en regio - is onder meer te danken aan een solide kalender van sterke internationale en nationale evenementen en een groeiende aantrekkingskracht voor internationale congressen.

- kosten: + 2,9 miljoen euro
De kosten stegen in 2012 met 2,9 miljoen euro ten opzichte van 2011. Deze kostenstijging werd grotendeels veroorzaakt door tegenvallers bij de deelnemingen RAI Langfords en MECC Maastricht.

- bedrijfsresultaat: 6 miljoen euro, nettoresultaat 2,0 miljoen
Het bedrijfsresultaat daalde daardoor van 7,8 miljoen euro in 2011 naar 6,0 miljoen euro in 2012. Het nettoresultaat kwam in 2012 uit op 2,0 miljoen euro (2011 3,1 miljoen).

Meer bezoekers aan internationale evenementen
In 2012 zijn in het RAI-complex 629 evenementen georganiseerd die ruim 1,4 miljoen bezoekers trokken. Bijna 400.000 bezoekers waren bezoekers aan internationale beurzen en congressen in de RAI; een stijging van 30% ten opzichte van voorgaande jaren. Het totaal aantal exposanten bleef op niveau en kwam uit op 16.364.

Succes met eigen portfolio
De eigen evenementen waren belangrijke pijlers voor het succes. Internationale vaktitels als Intertraffic en ISSA Interclean wisten groei te realiseren en METS bleef stabiel. Ook de buitenlandse edities van eigen evenementen (op het gebied van watermanagement, verkeerstechnologie en professionele cleaning) in China, USA en India leverden een groeiende bijdrage aan het resultaat. Nationaal presteerden evenementen als Horecava en Huishoudbeurs en de gerevitaliseerde BedrijfsautoRAI naar verwachting.

Weerbaar
Algemeen directeur Hans Bakker van Amsterdam RAI is content met de resultaten: 'Met een plus van 26,4% op de kernactiviteiten en een bezoekersstijging van 30% aan internationale evenementen, is het afgelopen jaar opnieuw aangetoond dat bedrijven elkaar ondanks de economische situatie willen blijven ontmoeten om inspiratie op te doen en waarde te creëren. Het internationale karakter en de marktleidende positie van veel evenementen die wij zelf organiseren of die bij ons te gast zijn, maken Amsterdam RAI weerbaar in deze economisch moeilijke tijden en zorgt voor continuïteit in de spin- off die RAI genereert voor de stad Amsterdam en omliggende regio.'

Internationale aantrekkingskracht
Amsterdam RAI heeft de afgelopen tien jaar ruim 141 miljoen euro geïnvesteerd in de faciliteiten aan het Europaplein in Amsterdam. Door het optimaliseren van de faciliteiten in Amsterdam en het vernieuwen van de beursconcepten, is Amsterdam RAI steeds beter in staat grote internationale evenementen aan te trekken of zelf te exploiteren. 'Dat is van cruciaal belang, want internationaal is sprake van een tendens dat professionals en consumenten nog steeds naar beurzen en congressen komen, maar dan wel de evenementen die ertoe doen. Evenementen met internationaal leidende posities blijven daardoor groeien. Evenementen die internationaal of nationaal geen sterke positie hebben, staan onder druk', aldus Bakker.

'De uitgangspositie van Amsterdam RAI in Europa is sterk. De investeringen in hoogwaardige faciliteiten, de ligging van Amsterdam RAI nabij het stadscentrum en Schiphol als vierde luchthaven van Europa in de nabijheid, de groeiende beschikbaarheid van hotelkamers (ruim 30.000 in de metropool Amsterdam) en de aantrekkingskracht van Amsterdam, maken Amsterdam RAI internationaal een uiterst aantrekkelijke locatie voor grootschalige, meerdaagse internationale evenementen. Dit blijkt uit de goed gevulde orderportefeuille voor de komende jaren en uit de internationale prijzen die de RAI in 2012 won.'

Prijswinnende venue
Amsterdam RAI werd in 2012 uitverkozen tot ‘Best International Venue’ door het toonaangevende vakblad Exhibition News. Ook kreeg de RAI de prestigieuze ‘Sustainable Development Award’ van brancheorganisatie UFI en de ‘European Social Responsibility Award’ van marketingorganisatie HSMAI.

Tegenvallers bij deelnemingen
De positieve financiële resultaten op de kernactiviteiten werden in 2012 deels tenietgedaan door tegenvallers bij uitgeverij RAI Langfords en MECC Maastricht. Bij RAI Langfords kwam in juli 2012 aan het licht dat de resultaten jarenlang beter zijn gepresenteerd dan ze werkelijk waren. De activiteiten van RAI Langfords zijn per 1 januari 2013 verkocht.

Ook MECC Maastricht presenteerde in 2012 tegen de verwachtingen in teleurstellende resultaten. Ondanks de in 2011 en 2012 ingezette veranderingen bleef het resultaat in 2012 negatief. Omdat het deelnemen in een ander beurs- en congrescentrum in Nederland niet meer past in de strategie van Amsterdam RAI, is recent met de Gemeente Maastricht overeenstemming bereikt over beëindiging van de samenwerking. Hierdoor draagt Amsterdam RAI met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013 geen financieel risico meer op de exploitatie van MECC Maastricht.

Uitbreiding met ‘derde generatie beursgebouw’
De visie om het RAI-complex te verrijken met hoogwaardige, eigentijdse faciliteiten ten behoeve van meerdaagse, internationale evenementen, krijgt dit najaar vorm met de bouw van het ‘Scheldepleingebouw’. Dit ‘derde generatie beursgebouw’ waarin beurs-, congres- en kantoorfunctie verenigd zijn, is het eerste project dat voortvloeit uit de (Ruimtelijke) Toekomstvisie RAI.

Vooruitzichten 2013
De vooruitzichten voor 2013 zijn enigszins gemengd. Amsterdam RAI kent een uitzonderlijk goed congresjaar met onder meer het European Society of Cardiology Congress (ESC) met ruim 30.000 deelnemende cardiologen, het European Cancer Congress (ECC) en European Association of Liver Studies (EALS). Daarnaast is de orderportefeuille stabiel met terugkerende grootschalige evenementen als IS Europe, European Utility Week, PLMA en IBC. De edities van de eigen internationale beurstitels in Nederland en het buitenland vertonen onverminderd groeicijfers. En nationaal blijven de eigen titels Horecava en Huishoudbeurs de grootste publiekstrekkers.

Door de verkoop van de activiteiten van uitgeverij RAI Langfords en het beëindigen van de joint venture met de Gemeente bij het MECC Maastricht, zullen de resultaten van Amsterdam RAI in 2013 uitsluitend bepaald worden door de kernactiviteiten. Op basis van de sterke internationale en nationale positie ziet Amsterdam RAI de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ondanks de aanhoudend slechte economische condities en het last minute wegvallen van de AutoRAI 2013, verwacht Amsterdam RAI over 2013 een positief resultaat te behalen.
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.