4+op+de+5+bedrijven+gaat+meer+events+inzetten
Nieuws

4 op de 5 bedrijven gaat meer events inzetten

EVENTMARKETING - Op de hele wereld is er maar één onderzoek naar eventmarketing, experiental marketing en live communicatie dat zo groot is als EventTrack van Event Marketing Institute en Mosaic. De laatste cijfers: 79% van de merken en bedrijven geeft aan meer event- en experientalmarketingprogramma's in te gaan zetten dit jaar.

Veel meer over het onderzoek uit de Verenigde Staten dat een prima toekomstgids is voor de ontwikkelingen in Europa in het komende EventBranche Magazine. Voor nu een paar opvallend positieve geluiden uit het EventTrack 2015-onderzoek. Geluiden die de uitspraak van de onderzoekers, 'events gaan een hoofdrol spelen in marketingtrajecten' kracht bij zetten:

>> Budgetten voor eventmarketing stijgen gemiddeld met 6,1 procent. Bijna 3 keer zo veel als de groei van het BNP in de US.

>> Waar de eventmarketing budgetten vorig jaar nog voor 65% afkomstig waren van andere 'onderdelen' binnen de marketingmix, is nu 58% direct uit een gereserveerd eventmarketingbudget afkomstig.

>> Bijna een derde van de marketeers geeft aan dat de verwachte ROI van events boven de 10:1 ligt (iedere eventeuro binnen het traject levert uiteindelijk 10 euro op).

>> Evenementen worden steeds vaker ingezet als onderdeel van een marketingcampagne: 89% van de marketeers geeft aan dit steeds meer te doen. In 2014 bungelde dat nog rond de 80%.

Nogmaals het EventBranche Magazine duikt dieper in op de cijfers en slaat bruggen naar de Nederlandse markt, maar hier ook alvast een bijzonder positief resultaat uit het tweede deel van het eventmarketing onderzoek waar de respondenten afkomstig zijn uit de groep eventbezoekers, klanten, gasten:

Op evenementen zegt 65% van de consumenten over te gaan op de aankoop van het product dat tijdens een evenement gepromoot wordt. Een ongelooflijk hoog cijfer. Vooral bij mannen tussen 25 en 35 is het percentage enorm hoog. Maar van die 65% geeft inmiddels 87% aan op langere termijn wederom het product te kopen! Kijk naar onderstaande grafiek.

Aankoop op lange termijn na presentatie op/middels event/experience van product:

Bron: EventTrack 2015

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.