Het+geheim+achter+het+succes+van+de+Dinnershow%2C+Serious+Request+%26+Mysteryland
Nieuws

Het geheim achter het succes van de Dinnershow, Serious Request & Mysteryland

PUBLIEKSEVENEMENTEN - Thomas Risseeuw (RTL Nederland), Jasper Ronda (Serious Request Leeuwarden) en Lyke Poortvliet (Mysteryland) vertelden, tijdens de inspiratiesessie op EvenementenContact bij Taets Art and Event Park, ieder hun eigen verhaal over drie langlopende evenementen in onze branche.

Foto: mediawaarde en bereik van Serious Request Leeuwarden

Publieksevenmenten zoals Serious Request, Mysteryland en de dinershows van RTL blijken ieder jaar weer succesvolle concepten met duizenden bezoekers. Georganiseerd door bevlogen eventprofessionals. Het is echter niet alleen de passie waarachter het succes schuil gaat.

Dinnershows van RTL 
'Bij RTL Live Entertainment is onze kracht de driehoeksverhouding tussen RTL Nederland, Studio 21 en de Dinnershows. Het succes ligt hem in de verschillende onderdelen. Tijdens de crisis ging het met de zakelijke evenementen wat minder, maar hebben onze dinnershows boven verwachting gedraaid. Het één vangt het ander op. Daarnaast hebben we veel eigen shows in huis zoals bijvoorbeeld de dinershows. Deze zijn aantrekkelijk voor particulieren door de all-in-one prijs en voor de zakelijke markt door de flexibiliteit. Onze dinnershows bestaan namelijk uit verschillende 'blokken' van entertainment. Hierdoor is de show geheel op maat samen te stellen voor zakelijke gezelschappen', aldus Risseeuw.

Serious Request
Serious Request daarentegen is weer van een geheel ander karakter. Met een glazen huis en een actie voor het goede doel rondom de kerstperiode trekt het evenement vele duizenden bezoekers. Jasper Ronda: 'Als Gemeente Leeuwarden moesten we aan diverse randvoorwaarden voldoen om dit evenement in de wacht te slepen. Een investering van 175.000 euro en een groot plein voor minimaal 8.500 mensen was daar één van. Uiteindelijk is er bijna 4 ton geinvesteerd en bleek de mediawaarde gigantisch te zijn. Bij de bekendmaking van het totaalbedrag waren er ruim 18.000 mensen aanwezig. Het brede draagvlak, een sterke mediapartner met veel bereik als 3FM en de feelgood momenten voor bezoekers, door de donaties aan het goede doel, maakt dit tot een bewezen concept', aldus Ronda.

Mysteryland
Bekroond met een Industry Green Certificate van het internationale Julie's Bicycle behoort Mysteryland tot de groenste festivals ter wereld. Lieke Poortvliet: 'Met ruim 60.000 bezoekers per jaar, en het eerste campingterrein in 2015, wordt er heel wat afval geproduceerd. Onze 'Festival Soul' is daarom ook om zowel voor, tijdens als na het festival aandacht te besteden aan diverse projecten die de ecologische impact verminderen. Dit doen wij in samenwerking met onze bezoekers, leveranciers en sponsoren. Denk hierbij aan het verminderen van energieverbruik, verantwoorde voeding, een recycleplan en het 10.000 HOURS project. Dit laatste is een vrijwilligersdag waarbij o.a. bezoekers en artiesten iets goeds terug doen voor hun omgeving. Menig vrijwilliger gaat na deze dag dan ook met een gerust en voldaan gevoel naar het festival', vertelt Poortvliet tot slot.

Overkoepelende relatie
Hoewel ieder evenement over zijn eigen succesfactoren beschikt is er wel één overkoepelende factor die de drie publieksevenementen telkens weer succesvol maken; namelijk de mediawaarde. Zowel voor, tijdens als na de evenementen worden diverse touchpoints gecreerd om de aandacht van de bezoeker te blijven triggeren. Dit wordt doorgetrokken tot het volgende evenement dat zal plaatsvinden.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.