Rotterdamse+scholen+grijpen+voor+event+van+10%2E000+leerlingen+naar+virtuele+evenementenlocatie
Persberichten

Rotterdamse scholen grijpen voor event van 10.000 leerlingen naar virtuele evenementenlocatie

EDUCATIE EVENEMENTEN CORONA - 10.000 leerlingen uit groep 8 van de basisscholen in Rotterdam komen binnenkort 'samen' in een virtuele evenementenlocatie om binnen een digitaal concept voorlichting te krijgen van en over de diverse voortgezet onderwijs scholen.

Binnen het virtuele 3D-platform GoMeet kunnen de leerlingen van groep 8 met een eigen avatar actief deelnemen aan de virtuele Digitale Scholenmarkt op 21, 25 en 28 januari. Een corona-proof vervanger voor het bezoek aan open dagen. 'Om leerlingen toch goed te kunnen informeren, hebben (bijna) alle middelbare scholen in Rotterdam en omstreken de handen ineengeslagen voor een uniek virtueel evenement: de Digitale Scholenmarkt. Tijdens deze online bijeenkomst kunnen de circa 80 VO-scholen zich presenteren, workshops geven, praten met bezoekers en laten zien wat de school te bieden heeft. Zo krijgen leerlingen, leerkrachten, ouders en verzorgers coronaproof een goede indruk van de verschillende scholen.'
 
10.000 leerlingen in één virtuele ruimte
Ad Keller, rector van het deelnemende Krimpenerwaard College en tevens voorzitter van de stuurgroep De Digitale Scholenmarkt: 'We leven door corona in onzekere tijden, en dat heeft ook zijn weerslag op onze voorlichtingsactiviteiten. Maar corona maakt ook inventief. In januari komen 10.000 leerlingen en 200 leraren samen in één virtuele ruimte. Kiezen voor het VO kan nu dus ook zo!' De scholieren kunnen de Digitale Scholenmarkt zowel klassikaal als thuis bezoeken.
 
Avonturenspel
Voor de leerlingen en hun ouders is het driedimensionale evenement niet alleen informatief, maar vooral ook leuk. Het lijkt op een avonturenspel of animatie. De leerling logt in en maakt een eigen avatar aan, dan volgt er een keuze uit schoolniveau en regio. Ouders en verzorgers kunnen ook een avatar aanmaken. Ze kunnen dus samen over de scholenmarkt rondstruinen en alle deelnemende scholen bezoeken in hun stand. Bij de stands zijn filmpjes en informatie over de betreffende school aan te klikken. De avatars kunnen vragen stellen door te chatten met een van de personen bij de stand – medewerkers van de school – of aanhaken bij een gesprek. Zo wordt het kiezen van de juiste middelbare school ook in deze roerige tijden leuk, informatief en veilig.
 
GoMeet
De Digitale Scholenmarkt werkt op basis van digitaal platform GoMeet. GoMeet is ontwikkeld in een joint venture van Enversed Studios, ZesEvents en Dieter.nl. Thierry Trampe, directeur van ZesEvents: 'Er zijn de afgelopen negen maanden al vele online events de revue gepasseerd. In het begin vond iedereen dit leuk en nuttig, maar inmiddels zijn mensen het beu om in Teams- en Zoomsessies passief naar een scherm te moeten staren. De Digitale Scholenmarkt is anders. Met GoMeet hebben we een driedimensionaal platform, waarbij bezoekers actief kunnen deelnemen. Hier heb je plezier en beleving. Je kunt een-op-een gesprekken voeren in het gangpad van de beursvloer. Of je sluit aan bij het gesprek van een groepje mensen dat je ontmoet.'
 
GoMeet wordt technisch ondersteund door de Amerikaanse virtual reality specialist VirBELA. Dit bedrijf ontwikkelde een virtuele campus waar GoMeet op gestoeld is. Thierry Trampe ziet grote mogelijkheden voor het concept. 'Ons volgende evenement is Onderwijs Met ICT, een beurs voor onderwijsorganisaties en ict-toeleveranciers op 2, 3 en 4 februari. Dit evenement wordt ook via GoMeet gehouden.'
© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.