Pioniers uit event- en festivalbranche lanceren campagne voor verantwoord plastic gebruik op festivals

17-05-2019 - Met het festival- en evenementen seizoen in volle gang lanceert Plastic Promise vandaag ‘Never Give Up On Your Cup’. Het doel van de campagne is om alle Nederlandse festivalbezoekers aan te sporen plastic drinkbekers en flessen terug te brengen naar de bar, inleverpunt of afvalbak zodat deze opnieuw gebruikt of gerecycled kunnen worden.

Plastic Promise is een landelijke beweging met pioniers uit de evenementenindustrie, drankfabrikanten, festivals en sportevents zet zich in voor verantwoord plastic gebruik. Met de lancering van de campagne bundelt Plastic Promise de krachten van veertig organisatoren en drankmerken. Samen roepen zij Nederlandse organisatoren op om de boodschap van campagne uit te dragen richting haar bezoekers.

Een beetje zand is al een probleem
Evenementenorganisatoren en drankmerken hebben de medewerking van het publiek hard nodig om hergebruik en hoogwaardige recycling van plastic bekers en flessen te verbeteren. Wanneer bekers op de grond belanden raken ze vervuild waardoor hoogwaardige recycling lastig wordt. Zelfs een klein beetje zand is al een probleem.  Zonde, want plastic is vaak heel goed te recyclen.

Marcus ten Zijthoff van Zwarte Cross zegt hierover: “Bekers en flessen die op de grond tussen het andere afval belanden, zijn moeilijk te recyclen omdat er dan een mix van verschillende afvalsoorten ontstaat. De bezoeker kan meehelpen door zijn beker en fles in de juiste afvalbak te gooien; dan krijg je een monostroom plastic die goed hoogwaardig te recyclen valt. Een kleine moeite eigenlijk, maar met een groot resultaat.”

Een niet hergebruikte hard cup is niet duurzaam
Een ander probleem is dat hard cups vaak nog te weinig hergebruikt worden, zegt Laura van de Voort van Green Events. “Wanneer plastic hard cups op de grond belanden, raken ze beschadigd, waardoor ze minder vaak kunnen worden gebruikt. Of ze komen in afvalbakken terecht, waardoor ze onvindbaar zijn. Zonde, want een niet hergebruikte hard cup is niet duurzaam.”

Plastic Promise streeft ernaar binnen drie jaar minimaal 50 procent van alle plastic wegwerpartikelen door herbruikbare producten te vervangen of hoogwaardig te recyclen. Koplopers als Amsterdam Open Air, Awakenings, Bavaria, Coca-Cola, DGTL, Elevation Events, Dekmantel, Grolsch, Heineken, Johnny Walker, Jupiler, Lipton, Loveland, Lowlands, Mysteryland, Pepsi, Red Bull, Vierdaagsefeesten en Zwarte Cross zijn al aangesloten bij Plastic Promise. ‘Never Give Up On Your Cup’ is één van de initiatieven die vanuit de Plastic Promise-deelnemers invulling geeft aan de ambitie om een circulaire drinkbeleving op evenementen neer te zetten.

Organisatoren die mee willen werken aan de campagne kunnen via www.plasticpromise.nl/yourcup een gratis mediakit downloaden waarmee ze hun bezoekers kunnen informeren over duurzaam plastic gebruik.

                         

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners