Zijn+autobeurzen+pass%C3%A9%3F
Nieuws

Zijn autobeurzen passé?

De meest dure en exclusieve sportwagens zie je van dichtbij op de beurs Autosalon in Parijs. Het event trok vorige jaren meer dan één miljoen bezoekers. Dit jaar bestaat de beurs 120 jaar, maar dit jaar is er iets veranderd. AutoSalon moet het dit jaar zonder 13 grote automerken doen, waaronder spelers als Aston Martin, Volkswagen, Opel, Ford en Fiat. Nu.nl onderzocht de dalende bezoekersaantallen en waarom trekken grote autoleveranciers zich terug?

Nu.nl constateerde dat het aantal merken dat exposeert gestaag afneemt. Zij stelden zichzelf de vraag: heeft het fenomeen autobeurs nog wel toekomst? Wij zetten de meest opvallende zaken op een rij.

Waardoor worden de beurzen vervangen? Want naast Parijs was de 67e editie van de Internationale Automobilausstellung (IAA) in Frankfurt ook al een minder groot succes. Met een daling in bezoekers van 13 procenten en 9 merken die besloten niet deel te nemen. Nu.nl sprak met Wijnand de Geus, pr-functionaris van de RAI Vereniging. De Geus vertelt aan Nu.nl over de redenen die ten grondslag liggen aan de problemen die autobeurzen ondervinden. "We leven nu in een andere wereld en het consumentengedrag is heel anders. Waar men zich vroeger voor informatie over nieuwe auto's tot bladen en beurzen richtte, zijn er nu internet en vlogs."

Parijs en Frankfurt hebben volgens De Geus daarnaast last van de eigen industrie. "Op deze beurzen pakken de thuismerken als Peugeot en Renault enerzijds en Audi en Mercedes-Benz anderzijds zo groot uit dat de andere merken daar niet zo blij van worden." Dat is volgens de pr-man tevens de reden dat de autobeurs in het Zwitserse Genève nog wel floreert. "Dit is een evenement op neutraal terrein en wordt ook echt gezien als een groot internationaal persevenement. Hierdoor komen de merken nog steeds."

 


 

Eventmarketing op de autobeurs

Wie niet groot is, moet slim zijn. Dus ondanks het dipje in autobeurzenland zijn de merken die durven eventmarketing toe te passen op hun stand (lees: tot echt belevenisvolle en impactvolle activaties of mini events te komen), zeer succesvol. Het beste voorbeeld? Wij denken SMART:

 


 

De reden voor een autofabrikant om niet mee te doen zijn enerzijds de kosten maar ook kiezen merken voor een bepaalde beurs wanneer ze nieuws te brengen hebben. Zo kiest het merk Mazda ervoor om een jaar later naar de beurs te gaan omdat ze een nieuw model kunnen presenteren.

Nu.nl sprak ook met Jur Raatjes, in Nederland verantwoordelijk voor pr bij Mazda. Raatjes geeft toe dat er voor merken tegenwoordig meer mogelijkheden zijn om een product onder de aandacht te brengen dan alleen een autobeurs.

Een andere reden om niet deel te nemen is het regionale karakter van een beursevenement. 80% van de bezoekers blijkt in een straal van 50 kilometer van het event te wonen, waardoor het meer onder een lokaal evenement dan een internationaal evenement.

Het bekendste evenement in Nederland was de AutoRAI, die in 2015 voor het laatst gehouden werd. De beurs trok op het hoogtepunt in 1983 meer dan 550.000 autoliefhebbers. De laatste editie werd door 291.717 mensen bezocht.  Wat vindt u? Moeten de beurzen blijven bestaan?

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.