Xsaga+zorgt+met+openingsevenement+Van+Gogh+Museum+weer+voor+uniek+beeld
Nieuws

Xsaga zorgt met openingsevenement Van Gogh Museum weer voor uniek beeld

EVENEMENTENBUREAU OPENING - De redactie van EventBranche.nl was ooit op bezoek bij haar columnist, creatief directeur van Xsaga Patrick Roubroeks. Destijds voorspelde hij al dat steeds meer evenementen ingericht worden voor dat ene beeld, dat online en offline de hele wereld over gaat.

Foto: Nils van Houts

Dat lukte ooit met de opening van het Rijksmusem en ook nu weer zorgde een evenement van Xsaga voor een monument van een moment. Het beeld kwam tot stand tijdens het openingsevenement van het nieuwe entreegebouw van het Van Gogh Musuem.

Het waren maar liefst 125.000 zonnebloemen, allemaal zorgvuldig gekweekt door Nederlandse telers. Gekweekt op vijf verschillende velden in Nederland om te voorkomen dat storm of onweer het kleurrijke plan zou dwarsbomen. Precies op het juiste moment klaar. In 24 bomvolle vrachtwagens naar Amsterdam gebracht, verdeeld over 6.400 bloemfusten werden deze door 80 vrijwilligers van het Wellantcollege, Flora Holland en Pantar op de centimeter nauwkeurig opgesteld in een open veld van 7.000 m2. 'Samen veranderden zij in nog geen drie dagen na de Uitmarkt in Amsterdam het Museumplein in een zonnebloemen labyrint van ongekende schoonheid.'

'Ruim 40.000 bezoekers wandelden gedurende het weekend over het 800 meter lange wandelpad richting het nieuwe entreegebouw. Na elke hoek hingen er borden met vragen uit de “Van Gogh houdt je bezig’ campagne, ontwikkeld door het Amsterdamse reclamebureau Petrik Sweezie. In het labyrint was een aantal ‘themakamers’ gemaakt waarin o.a. singer songwriters hun speciaal op Vincent van Gogh geïnspireerde nummers ten gehore brachten. Eenmaal bij de nieuwe hoofdentree werden de bezoekers uitgenodigd om een gratis app te downloaden waarmee iedereen ook zijn eigen museum kon openen. Waarmee de internationale marketingcampagne van het museum niet alleen fysiek maar ook emotioneel tot leven werd gebracht. Instagram, facebook en twitter ontplofte met prachtige afbeeldingen van het labyrint en het fonkel nieuwe entreegebouw. Nationale en internationale media schreven massaal verhalen en plaatsten kleurrijke foto’s met als klap op de vuurpijl de foto van de dag in de New York Times', aldus Patrick Roubroeks van Xsaga.

'Xsaga is bijzonder trots en dankbaar dat zij dit spectaculaire plan mocht bedenken en in nauwe samenwerking met tientallen collega’s van het Van Gogh Museum en heel veel professionele partijen uit het vak op deze wijze mochten uitvoeren.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.