Met name 50plussers zijn dol op een dagje lekker weg; de Nederlandse ouderen ‘doen’ er elk jaar ruim 100 miljoen. Zelfs ouderen van 75plus zijn goed voor bijna 10 miljoen keer.
Een en ander blijkt uit onderzoeksgegevens van het ContinuVakantie-Onderzoek van NBTC NIPO Research, die bekend zijn gemaakt in het kader van de workshop Groepsidee, die op donderdag 23 oktober van 13 tot 17 uur plaatsvindt in de Keukenhof in Lisse.
Bij het onderzoek wordt een daguitje gedefinieerd als twee ondernomen activiteiten in minimaal twee uur (voorbeeld: een museum en daarna een terrasje) of één activiteit van minimaal vier uur (naar De Efteling, een kerstmarkt of een muziekfestival). De onderzoekers gaan er overigens van uit dat de daguitjesmarkt inmiddels is verzadigd en niet meer (spectaculair) zal groeien, mogelijk eerder zal dalen.
Groepsidee - een initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) – is een soort marktplaats waar vraag en aanbod op het gebied van groepsuitjes bij elkaar worden gebracht. De organisatie richt zich deze dag op personen die professioneel, privé of voor hun hobby een groepsuitje (moeten) organiseren. Belangrijk daarbij zijn de busondernemers, touroperators, intermediairs en de groep personeels-functionarissen, die in bedrijfsverband met groepjes collega’s kennismaking- en teambuildingsactiviteiten realiseren. Ook veel bestuurs- of commissieleden van personeelsvereni-gingen en sportclubs komen naar Groepsidee.
Van de aanbodzijde zijn op de 27e editie van Groepsidee veel musea, attractieparken, VVV’s en andere gespecialiseerde daguitjes-bedrijven te vinden. Meer informatie op www.groepsidee.nl