Worden+in%2Dflight+events+en+%27luchtvergaderingen%27+de+nieuwe+eventtrend%3F
Nieuws

Worden in-flight events en 'luchtvergaderingen' de nieuwe eventtrend?

Mensen reizen vaak lange afstanden om beurzen of congressen bij te wonen, en stappen met enige regelmaat aan boord van een vliegtuig richting een ander land. Normaal gesproken wordt de tijd aan boord gespendeerd aan slapen, emails checken of films kijken. Maar inmiddels zien we het aantal events dat tijdens een vlucht georganiseerd wordt letterlijk stijgen. Zal dit de komende jaren de nieuwe eventtrend worden? Partner Eventmanagerblog schreef hier het volgende over.

De afgelopen jaren zijn er onopgemerkt al heel wat bedrijven geweest die activiteiten, ontmoetingen en zelfs sprekerssessies organiseren aan boord van een vliegtuig, ter voorbereiding of in aanloop naar een groter evenement. Zowel organisatoren, als de aanwezigen tijdens dit soort ‘luchtevents’, zien hier de voordelen van. Tijd wordt nuttig besteed, de events zijn veelal exclusief, voor kleine of juist een grote groep mensen, met gratis eten en drinken en kwalitatieve service. Voor organisatoren zijn deze nieuwigheden een kans om (potentiële) klanten te bereiken. Eventmanagerblog zette een aantal voorbeelden op een rij:

Delta Airlines ‘festivalshuttles’ richting South by Southwest, Sundance &TEDx
Delta Airlines zal aankomend jaar voor de zesde keer ‘festivalshuttles’ inzetten om professionals in de entertainment- en tech-industrie naar hun gewenste bestemming te brengen. Het bedrijf vliegt elk jaar leidinggevenden naar South by Southwest en het Sundance Film Festival, en maakt ook reizen naar door technologie aangedreven evenementen zoals de Summit Series, TED-conferenties en vergaderingen in Telluride, het skigebied van Colorado.

Melissa Abbot, Manager Verkooppartnerschappen bij Delta, die toezicht houdt op de shuttles van de luchtvaartmaatschappij: ‘Het was echt een geweldige en een unieke manier om de producten en diensten van Delta onder de aandacht te brengen, bij mensen die misschien niet eens met ons bekend zijn. We zoeken opzettelijk mensen die geen Delta-loyalisten zijn om deze vluchten met ons te maken, en we proberen een gezamenlijke inspanning te leveren om mensen te leren kennen die we nog niet kennen.’

De festivalshuttles van Delta vervoeren tussen de 160 en 180 passagiers per vlucht en bieden gratis eten, alcohol en wifi. Hoewel bezoekers hun eigen ticket dienen te betalen, kiezen zij voor deze vluchten vanwege de unieke netwerkmogelijkheid en services. Het evenement begint bij de gate, met een cocktailreceptie voor bezoekers voordat ze aan boord gaan, en eindigt nadat deelnemers bij hun hotels zijn aangekomen via de samenwerking van Delta met Lyft. ‘Mensen vragen ons voortdurend: Komt er nog zo’n vlucht? Wanneer gaat dit plaats vinden? Ik denk dat dit een groot bewijs is van hoe succesvol het is geweest en hoe betrokken mensen zijn,’ zegt Abbott tot slot.

Brussels Airlines & Tommorowland
Europese luchtvaartmaatschappijen hebben vergelijkbare vluchten uitgevoerd, hoewel deze meestal gericht zijn op vrije tijd in plaats van op zakenreizigers. Brussels Airlines was misschien wel een van de eersten: in 2011 organiseerde het bedrijf vluchten voor feestgangers vanuit verschillende bestemmingen in Europa richting Tomorrowland. 2019 markeerde het achtste opeenvolgende jaar van de luchtvaartmaatschappij die de partijvluchten uitvoerde.

United Airlines, Jet Blue & Marie Claire
De afgelopen twee jaar is ook United Airlines een partnerschap aangegaan met Marie Claire voor de Power Trip-serie van de publicatie, waarbij honderden vrouwelijke leidinggevenden werden uitgenodigd voor een on-flight-ervaring om vrouwen aan de macht te vieren. Daarvoor werkte de publicatie samen met JetBlue voor de serie.

Westjet & ProPlan Conferences & Events
In 2018 bereikte de trend ook Canada, toen Toerisme Saskatoon, WestJet en ProPlan Conferences and Events samenwerkten om 114 professionals uit de branche van Toronto naar Victoria (British Columbia) te brengen voor de Canadese Innovatieconferentie georganiseerd door PCMA. De drie organisaties dekten de kosten van de reis door sponsoring. Zo betaalden zij alle tickets evenals al het eten en drinken. De bedrijven organiseerden dansactiviteiten voorafgaand aan de vlucht, deelden goodiebags uit én zorgden voor Jennifer Spear, voorzitter en creatief strateeg bij Clean Slate Strategies, als educatieve spreker.

‘De grootste uitdaging was het omgaan met de logistiek in de smalle cabine van een vliegtuig’, volgens Bettyanne Sherrer, eigenaar van ProPlan. ‘Neem bijvoorbeeld de keynote van Jennifer Spear. Als spreker staat ze meestal op een podium met een microfoon, vrije zichtlijnen en goede technische faciliteiten. Maar nu staat ze op een locatie waar alleen de mensen op de eerste vier rijen haar kunnen zien. Ze praat via de cabinetelefoon met een koord van slechts een meter lang. Ze kon dus letterlijk alleen maar de drempel over stappen.'

Het evenement liep door tot de PCMA-conferentie zelf, waar de WestJet-deelnemers badges ontvingen met aangepaste V.I. Plane keycoards. Netwerken op de PCMA-conferentie werd volgens deels omgezet in een spel, waarbij bezoekers zo veel mogelijk punten moesten behalen door de code op de badges van andere deelnemers te scannen. De codes op de achterkant van de V.I. Plane-badges hadden de hoogste puntwaarde, waardoor zij waardevolle (netwerk)doelen werden.

Conclusie:
Of dit ook écht de volgende eventtrend wordt zal de tijd moeten uitwijzen maar één ding is zeker: zowel bedrijven als bezoekers/professionals zien er de voordelen van in. Een 'conferenceshuttle' richting IBTM of IMEX? De redactie van EventBranche.nl ziet daar wel een mooie eerste stap in.
 



In-Flight Events Are Starting To Slowly Lift Off is a sponsored post by Skift and first appeared on Eventmanagerblog.com.

 


  EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.