Wilt+u+tante+Rieky%3F
Nieuws

Wilt u tante Rieky?

'U heeft een unieke locatie, goede service, variërende arrangementen, heerlijke catering en vernieuwende concepten? Leuk. Maar hoe weten uw opdrachtgevers dat? Hoe maken zij kennis met al het fantastische wat u te bieden heeft? Waar zitten uw potentiële klanten eigenlijk en hoe oriënteren zij zich?'

Salesmanager Mark Wichmann benadert iedere klant vanuit een communicatie- en marketingperspectief. Geen losse advertentieverkoop, maar een compleet communicatieplan. Alleen dan moet u ook weten waar u mee bezig bent:

'U kunt zich natuurlijk direct wenden tot het grote zoekmedium Google en daar uw beperkte euro’s neerleggen in de vorm van AdWords of vindbaar worden op een van de vele overvolle portals om zoveel mogelijk leads te genereren. Lekker makkelijk. De aanvragen stromen binnen. Van Bep van drie-hoog-achter die met de kinderen uw kasteel wel de aangewezen plek vindt voor het ‘grote feest’ van haar driejarige dochter Sjanny. Opa en oma komen ook en tante Rieky is al eens in uw kasteel geweest toen ze met haar bedrijf een rondleiding heeft gehad door de kasteeltuinen. Dat werd toen afgesloten met een plak cake en een kop koffie op de binnenplaats. Dat alles voor nog geen vijftien euro per persoon.

Budgetbedrijfsuitjes.com
Dat uw opgegeven dagbudget van 35 euro door dit soort klikkers iedere dag op raakt en dat u moet concurreren met ‘Budget-Bedrijfsuitjes.com Klik hier voor het juiste event-budget’ daar heeft u niet veel boodschap aan', omdat de aanvragen binnenstromen en u de hele dag lekker bezig bent met telefoontjes en offerte-aanvragen. U vraagt alleen na een half jaar nog slechts 35 euro per persoon voor het ‘ Luxe Jonkvrouw en Ridder-arrangement’ met het vijfgangen diner, de wijnproeverij en de rondleiding. De omzet stijgt, u heeft tijd te kort en de winst meer dan gehalveerd. Druk, druk druk…het loopt als een dolle.

Wat veel ‘eventers’ zich niet altijd realiseren is dat potentiële opdrachtgevers met (wel) een redelijk budget zich niet louter oriënteren op internet via Google en/of portals maar dat de definitieve keuze bepaald wordt door verschillende informatiebronnen (lees media).

8000 locaties
Wat is dan de reden dat juist uw locatie op een bekende locatie-portal op internet met meer dan 8000 locaties wordt uitgekozen uit de uiteindelijk 126 resultaten van een gemiddelde zoekopdracht? Het antwoord op deze vraag is dezelfde als waarom er iemand in een Volvo rijdt. Met een 2.0 liter motor. Uit 2004. Een station. Een zwarte die rijdt op diesel. Met 200.000 km ervaring voor ‘slechts 2500 euro’. Niet bij de dealer maar van iemand op Marktplaats. Het antwoord ligt ook verborgen in de vragen ‘waarom dan een Volvo’ en ‘waarom dan zo goedkoop (met al het mogelijke risico)’, ‘waarom die uitstraling’ en ‘waarom de Volvo-beleving’. Het antwoord ligt ook in de vragen waarom er ook mensen zijn die op een dag de showroom van de plaatselijke BMW-dealer binnenstappen en vragen naar dat ene model in de ene kleur en in die speciale uitvoering en daarvoor 45.000 euro aftikken.

Het zijn dezelfde personen die bepalen dat zij wél het budget hebben van 235 euro per persoon voor het jaarlijkse bedrijfsevenement voor 635 mensen. Voordat deze meneer (of mevrouw) de showroom binnenstapt en uiteindelijk het koopcontract ondertekend heeft hij zich al lang en breed georiënteerd aan de hand van tv-commercials, de krant, het autoblad, rijdend langs de snelweg, een proefrit en wellicht de aanbieding gezien op internet met 1000 euro extra inruilkorting. Voordat een klant bij u komt praten over een evenement met goed budget heeft hij of zij zich georiënteerd via internet, dat ene blad met de laatste trends, collega’s gesproken en referenties nagetrokken.

Onderscheid
Met andere woorden: het gaat om het onderscheid dat u maakt. Hoe zet u zichzelf in de markt. Hoe biedt u uw bedrijf met de juiste uitstraling aan bij de juiste doelgroep.
Mijn antwoord: verspreidt uw aandacht over de vele mogelijkheden die er zijn maar doe dat consequent continue en met de juiste uitstraling die bij u past.

Maak gebruik van alle middelen die er zijn en piek op de juiste momenten met doordachte campagnes met een kop en een staart. Waar u niet kunt meten wat uw promo-euro oplevert: informeer goed naar de doelgroep, aantallen qua verspreiding en uitstraling van de ‘omgeving’.

>> lees hier alles over onze mogelijkheden
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.