5 november 2014

Wijze lessen voor ROI bij evenementen

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENT EN OPLEIDING - EventBranche.nl bundelde de krachten met Master in Event Management en het Genootschap voor Eventmanagers om een tweede ROI-dag te organiseren. Dat gebeurde dit keer voor ruim 150 eventprofessionals in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Het leverde een aantal wijze lessen en voor een omdenkertje op: van hoe en wat, naar waarom.

Met sprekers Mariska Woertman (nu Topsport Amsterdam, voorheen Red Bull, Randstad, Grolsch, etc) en Jeroen Boesmans (MIsportscompany, een bedrijf dat onder meer een ROI-model ontwikkelde voor sportmarketing) maakte de ROI Dag een vertaalslag van theorie naar praktijk.

Die vertaalslag kwam na de succesvolle ROI Masterclass van vorig jaar en niet voordat Jeroen Boesmans de eventprofessionals (deels eventmanagers, deels eventbedrijven) meenam langs een drietal methodieken om de business impact van events te berekenen.

- Time series analysis: impact meten aan de hand van vergelijkbare periodes zonder een evenement. Zo kun je seizoenseffecten en leadtimes uitsluiten.

- Brand association analyses: doorloop de brandfunnel (doelgroep, bekendheid, voorkeur, aankoop, loyaliteit) en bepaal waar het evenement druk moet uitoefenen om gedrag te veranderen. Met een 0-meting kun je de impact op de consument meten en uiteindelijke welk effect dit heeft op de sales.

- Sales lead analyses: vaak bij evenement gericht op generen business leads. Meet volume (door te vergelijken met 'reguliere' periode, conversie (kwaliteit van de leads) en waarde per afgesloten contract om zo uiteindelijk de waarde van je evenement te bereken.

Sturing
Vervolgens nam Mariska Woertman de deelnemers mee in een groot sponsor- en relatiemarketingtraject van een grote sponsor tijdens de Olympische Spelen. Die case bood vooral houvast als het gaat om de manier van denken: 'Een evenement kan nooit een dingetje zijn van de eventafeling. De hele organisatie moet erbij betrokken zijn. Dan kun je ook naar de directie en zeggen: met dit evenement geven wij sturing aan het op een andere manier verdienen van geld.'

In diverse groepen werd vervolgens gekeken hoe een drietal bedrijven zouden kunnen aansluiten op het EK Atletiek in 2016. Daar wamen niet alleen prima te gebruiken concepten uit, maar het leverde ook een eindsheet op met de wijze lessen van de ROI-dag:

<p></p>
" src=

De dag werd mede mogelijk gemaakt door:
- DeLaMar Theater Amsterdam
- Master in Event Management
- Genootschap voor Eventmanagers
- EventBranche.nl
- deRegistratiebalie
- Clickshots.nl
- AVEQ