Wetenschappelijk+bewijs+dat+MVO+loont
Nieuws

Wetenschappelijk bewijs dat MVO loont

Impaction organiseerde voor de derde keer een symposium over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Onder de titel Duurzame winstmakers - Het nieuwe ondernemen werd ingegaan op de keiharde winst van MVO-ondernemers. 'MVO loont en dat is meetbaar', was de belangrijkste conclusie.

In het World Forum in Den Haag kwamen vele tientallen ondernemers bijeen om samen te discussieren over het effect van MVO op het bedrijfsresultaat. Daarmee haakte het symposium van Impaction in op de belangrijkste nieuwe trend op MVO-gebied: het met harde cijfers bewijsbaar maken dat de inspanningen van bedrijven werkelijk deze wereld ten goede veranderen. Het leverde enkele opvallende uitspraken en metingen op.

Uit een meting onder de symposiumgangers kwamen de volgende percentages naar voren:

  • 77 procent vindt dat MVO-inspanningen uit te drukken zijn in geld
  • 80 procent is overtuigd dat maatschappelijke betrokkenheid een gunstig effect heeft op het bedrijfsresultaat.
  • 64 procent vindt dat dit effect gemeten moet worden en ook gepubliceerd in interne en externe media.

 

Impaction, specialist in maatschappelijke motivatiecampagnes, presenteerde daarvoor onder andere het meetmodel Social & Financial Return on Investment van Peter Scholten, partner in Scholten & Fransen Consultancy. Het is één van de acht meest geschikte meetinstrumenten op deze wereld, zo stelde onlangs promovenda Karen Maas van de Erasmus Universiteit. Het sluit volgens haar het beste aan op bestaande managementsystemen. Het goed bezochte symposium bevestigde dit met een peiling die in drie ronden steeds hogere eindresultaten liet zien. Na ‘trust me’ en ‘show me’ bevindt MVO zich volgens Peter Scholten nu in de ‘prove me’-fase. De legitimatie van MVO-inspanningen hangt samen met de directe effecten ervan.

Interessante uitspraken:
 

  • Een van de sprekers was Meiny Prins, directeur van Priva en oud-zakenvrouw van het Jaar. Zij hield een presentatie over de meerwaarde van betrokkenheid: De directe betrokkenheid met de samenleving heeft Priva bijvoorbeeld veel nieuwe opdrachtgevers en zo’n 4 miljoen euro aan gratis PR opgeleverd.
     
  • Consultant Peter Scholten liet de aanwezigen zien hoe je dit kunt berekenen. “Nu beweert de MVO-wereld van alles. MVO zou goed zijn voor dit en voor dat. Zou een producent dit doen, je zou nog geen tv van hem kopen. Want bewezen wordt er niks. Dat kan dus wel. En het moet ook, als je wilt dat alle MVO-claims geloofwaardig blijven. Je kunt niet altijd van alles blijven beweren.” 

     
  • Directeur Willem Lageweg van MVO Nederland: "Er is een stroming in het MVO-landschap die de “voetafdruk” van elk bedrijf op de balans wil hebben. Lageweg tegen de zaal: “We leven nu op te grote voet. We zijn met zijn allen tussen 1980 en 1990 de grens gepasseerd van wat deze planeet aan biocapaciteit kan leveren. We hebben straks twee planten aarde nodig. Wanneer je het wereldwijde Bruto Nationaal Product van 60.115 miljard dollar zou delen door het wereldwijd beschikbare productieve aantal van 13,4 miljard hectares, kom je op een prijs van 4.500 dollar per hectare per jaar uit. Je kunt van elke bedrijf de voetafdruk per hectare meten. Zet je dat op de jaarrekening, vermenigvuldigd met 4.500 dollar per hectare, dan krijg je het werkelijke maatschappelijke resultaat.” Hij concludeerde ook dat MVO loont: "Onderzoek door ING-economen heeft aangetoond dat het een hogere score op MVO-gebied leidt tot een toename van het rendement eigen vermogen en het marktaandeel. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat MVO loont. Maar de echte vraag is, gaan we hard genoeg? Nee, dus", was zijn afsluitende conlcusie.
     
  • Directeur van Het Mooiste Contact Fonds van KPN, Marion Koopman, toonde aan dat het daadwerkelijk loont om maatschappelijk betrokken te ondernemen. "MVO maakt integraal deel uit van KPN. Iedereen kan er aan bijdragen. KPN ziet dat zichtbare aandacht voor MVO wat doet met hun medewerkers. De overall medewerkersbetrokkenheid steeg in het afgelopen jaar met 6% (van 70 naar 76%). KPN weet hierbij dat de bekendheid en waardering van MVO binnen het bedrijf hier een sterke invloed op heeft. Misschien wel het grootste compliment is dat 77% (tegen 64% vorig jaar) vindt dat KPN – het bedrijf waarvoor zij werken- een maatschappelijk verantwoord bedrijf is. En ook het Mooiste Contact Fonds doet het goed: van start gegaan in 2008 en nu al een interne bekendheid van 86% en 97% daarvan waardeert het fonds positief. Dus ja, MVO loont."
     
  • Dagvoorzitter Jan Bom van P+ sloot de geslaagde bijeenkomst af met de woorden: “De oprichters van André van den Berg en Eric van Dooren hebben een gelukkige keuze gedaan, toen ze hun bureau voor maatschappelijke motivatie “Impaction” noemden. In die naam zit het woord “Impact” verwerkt. Na Base of Pyramid en Cradle to Cradle gaat “Impact” het nieuwe grote woord voor de MVO-gemeenschap worden. Nu alle interne duurzame cijfers bekend zijn en gerapporteerd worden in duurzaamheidsverslagen, zelfs in gecombineerde financiële verslagen, is de volgende fase aangebroken: het met harde cijfers bewijzen van het maatschappelijk nut van MVO.

 

In 2011 organiseert Impaction het vierde Impaction symposium in het World Forum. Wederom met een college op basis van actuele thema’s en boeiende presentaties van ondernemers over hun MVO beleid, acties en resultaten.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.